Arkivet

Konst

"Han gör våra hästar för magra och skämmer ut oss i hela Sverige", ansåg de öländska bönderna om Nils Kreugers avbildningar av de öländska djuren.
Laddar...

Nils Kreuger intar Konstmuseet

En av våra mest mångsidiga men minst kända konstnärer runt sekelskiftet 1900, Nils Kreuger, ägnas en vacker och högst njutbar utställning på Konstmuseet under våren.

Kreuger var i första hand målare men framträdde också som tecknare, grafiker, illustratör och formgivare. En experimentell konstnär med såväl intima bilder som monumentala. Han var också aktiv inom Konstnärsförbundets styrelse och politiskt engagerad utan att för den skull vara propagandistisk. Utställningen omfattar i första hand konstnärens måleri från åren 1880-1910.
Det var i brytningsåren då nationalromantiken mötte den moderna tiden som Nils Kreuger var verksam. I Konstnärsförbundets skola var han i början av 1900-talet några av de mest betydelsefulla modernisternas lärare. Han föddes i Kalmar 1858. Blott 16-årig blev han elev vid Konstakademien i Stockholm, där han träffade Richard Bergh och Karl Nordström. En livslång vänskap uppstod mellan de tre kollegerna.
Några år senare drar Nils Kreuger till Frankrike, först Paris. Nu bryter Nils Kreuger med den nationalromantiska stilen och blir naturalist i Gustave Courbets anda. Färgskalan får snart den grådisiga, varmt brunröda ton som vi ser i målningen Vårplöjning.

Nils Kreuger debuterar på Salongen i Paris med en av dessa målningar. Nu målar också Richard Bergh sitt första vänporträtt av konstnären där han sitter framför en värmande kamin med en vas fylld av penslar bredvid sig. För den här målningen får Richard Bergh tredje klassens medalj på Parissalongen. Ytterligare ett vänporträtt målat av samme konstnär visas i utställningen, Nils Kreuger vid staffliet, en bild med tydliga drag av impressionismen. Under den här expansiva perioden sammanträffar också konstnärerna i Ernst Josephsons Parisateljé för att lägga grunden till Opponenternas första utställning i Stockholm.
Senare gifter sig Nils Kreuger, bildar familj och flyttar till Varberg. Det är här det av ljus flödande dubbelporträttet av mor och dotter kommer till. 1893 flyttar även Richard Bergh och Karl Nordström med familjer till Varberg och den lilla konstnärskolonin, som skulle bestå i tre år, fick det skämtsamma namnet Varbergsskolan av prins Eugen.
I Varberg inleder Nils Kreuger en ny fas i sitt landskapsmåleri, sannolikt inspirerad av Karl Nordström. De lätt kulliga landskapen som böljar fram skildras med en diagonal betoning i dova gröna och bruna jordfärger. Väderförändringar med Constable-liknande himlar är ett återkommande motiv. I utställningen får vi se mästerstycken som Afton bådande storm och Efter hagelbyn. Här faller skymningen, färgerna förändras, ofta djupnar de i blått.

I andra verk från tiden, till exempel i målningen Hölass, möter vi det kroppsarbetande folket och deras strävsamma liv. Hästar i rörelse skildras med återhållen kraft och energi, häst och kusk bildar en enhet. I målningen Tångkörare kan man ana drag av jugendstilen. Det är i Varberg Nils Kreuger också påbörjar den humoristiska sviten Historiska baksidor, en rad porträtt av historiska personer till häst, avbildade bakifrån men fullt igenkännliga. Titta på Napoleons rygg och Karl XIV Johans näsa!
Säg inte att konst inte kan vara rolig.
Efter åren i Varberg flyttade man till Stockholm. Somrarna tillbringades på Öland, vars kärva, flacka, oändliga landskap med sina frisläppta djur, hästar, stutar och kor, tilltalade konstnären. Här strövade han omkring, alltid med ett skissblock i handen. Det är framför allt på Öland hans välkända hästmålningar kommer till, dock inte älskade av de öländska bönderna som sade att "han gör våra hästar för magra och skämmer ut oss i hela Sverige."
I målningen Strandbete avbildas hästarnas mörka kroppar som siluetter mot det av solen rödfärgade vattnet, i Sommarnatt skildrar Nils Kreuger nattstämningen i landskapet, ett vanligt motiv bland Konstnärsförbundets medlemmar.
Ett par skolplanscher efter målningarna Oxarna draga plogen och Brunte hämtas på söndagsmorgonen, inlånade från Skolmuseet i Norrköping, påminner mig om min tidigaste skoltids hembygdslektioner. Jag var väl sju åtta år när jag först fick upp ögonen för Nils Kreugers bilder. Genom planscherna fick jag inte enbart kunskap om boendet och jordbruket i svunnen tid utan även inblick i ett starkt och viktigt konstnärskap. Återinför oxarna i undervisningen, det är mitt tips.

Utställningen innehåller också en serie blyertsteckningar, somliga utförda med japansk enkelhet. I några montrar visas Konstnärsförbundets styrelse i bild, politiska affischer, bokomslag, skissböcker och foton. Titta på fotot där konstnären står på Alvaret och målar. Det kunde ha varit en av hans målningar.  

Margareta Carlsson Ring kultur@nt.se

Dela och kommentera

sdds

  • Publicerad
  • 2005-01-31 04:00

Arkivet - Nils Kreuger intar Konstmuseet - Kultur den 31 januari 2005 - Välj artiklar:


Tillbaka - Nytt datum - Ny kategori
 
Sortera på:
 
Datum:

Kategori:


Tillbaka
Nytt datum
Ny kategori