Insändare När man läser i tidningarna och ser på TV om de nya elcyklarna som enligt uppgift subventioneras med 25 % av inköpspriset av miljöskäl, ställer jag mig frågan: ”Är det rimligt, att staten bidrar med 350 miljoner kronor av miljöskäl?”

Enligt mig är det totalt fel och farligt, att lagligt tillåta, att elcyklar får åka på en kombinerad cykel och gångbana, där de snabbaste elcyklarna kan komma upp i en hastighet av 25 kilometer i timmen. De går ju så tyst så det är svårt, att som gående höra dem. När sedan många cyklister dessutom inte använder ringklockan för att uppmärksamma de gående, kan lätt en olycka hända med personskador. Det räcker med att den gående tar ett felsteg så är olyckan framme. Vidare med den cykelkultur som har växt fram med att köra på trottoarer ibland även i fel färdriktning, samt utan lyse på cykeln, blir man verkligen rädd över utvecklingen. Risken för att åka fast för överträdelserna är ju dessutom obefintliga, med dagens inställning från myndigheter och med polisens otillräckliga resurser.

Det måste till skärpta regler för elcyklar med hastigheter som är jämförbara med mopeder. Det är också viktigt med hjälmtvång för vuxna med elcyklar. Något som även borde gälla för vanlig cykel. Det som cykelfrämjandet mest tala om är vikten av att, använda cykelhjälm och presentera olika modeller. Det finns ju till och med elmountainbikecyklar. Vad tog vikten av motion vägen?

Sist men inte minst: Hur mycket miljöpåverkan blir det av att tillverka alla dessa batterier? Vad säger miljöpartiet (MP) om det?