Ledarkrönika Först köpte Li Shufus Geely (som ingen hört talas om i Sverige) upp kronjuvelen Volvo. Ja, biltillverkaren Volvo förstås. Och nu har Geely köpt in sig också i lastbilstillverkaren Volvo. Det är en affär som många i näringslivet och medierna förefaller imponerade av – men också ställer sig lite förvånade till. Vad har Geely för intresse av Volvos av lastbilstillverkning?

Det är emellertid talande hur många aldrig så kunniga experter i näringslivsfrågor, helt verkar sakna förmåga att se affären med politiska glasögon. För där har vi nyckeln till Geelys expansion. Det handlar om politik.

Li må vara god för (enligt Forbes) över 17 miljarder US dollar, men hade aldrig lyckats skrapa ihop någonting utan det kinesiska kommunistpartiets goda vilja. På samma sätt hade Geely aldrig lyckats göra några Volvo-affärer utan Pekings ekonomiska uppbackning. Ändå är det många som fortfarande inte förstår kopplingen mellan ekonomi och politik i Kina. Det handlar om att förvandla landet till en supermakt, med strategiska uppköp utomlands.

Och då talar vi inte om kapitalism för dess egen skull, vilket är grunden för den västerländska marknadsekonomin. Utan en kapitalism som ska stå i den kinesiska statens tjänst. Vi får aldrig glömma att Kina är en diktatur, därtill allt mer dominerad av den enväldige presidenten Xi Jinping.

Hade det varit ett ryskt företag som köpt in sig i Volvo lastvagnar, hade alla insett de potentiella säkerhetspolitiska riskerna. Men Kina ligger ju så långt bort… Ibland är vi svenskar bra naiva. Det finns anledning att se med viss oro på utvecklingen.