Snurrigt om elsnurror

Segelbåtar med inombordsmotor omfattas inte. Ett av många undantag i regeringens satsning.

Segelbåtar med inombordsmotor omfattas inte. Ett av många undantag i regeringens satsning.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ledare2018-04-28 04:00
Detta är en ledare. NT:s ledarsida är moderat.

Är Miljöpartiets väljare lättköpta? Frågan uppkommer efter regeringens senaste klimatsatsning – en premie för köp av elutombordare, även kallade elsnurror. Ett förslag som lär vara framdrivet av Miljöpartiet.

I vårens ändringsbudget föreslår regeringspartierna och Vänsterpartiet en utvidgning av elfordonspremien, som i dag omfattar bland annat elcyklar. Nu ska även eldrivna utombordsmotorer till båtar inkluderas. I samband med det fylls premien på med ytterligare 45 miljoner kronor för i år, vilket gör att anslaget för 2018 uppgår till totalt 395 miljoner kronor.

Vad är det då som gör att den här satsningen leder fram till undran om Miljöpartiets väljare är lättvunna? Jo, är det här allt som krävs för att Miljöpartiet och Socialdemokraterna ska paketera något som en stor miljösatsning? Och köper väljarna det?

Med premien för elsnurror följer ingen större pengasäck. I statsbudgetsammanhang rör det sig närmast om växelpengar.

Sedan går det att fråga sig varför det ska satsas på elutombordare? Bör skattebetalarna subventionera, om än i liten skala, båtmotorer för en i stort redan välbeställd grupp? Ska staten sponsra just personer som åker båt på långhelger?

Men om vi ändå antar att den bästa miljöprioriteringen – alla kategorier – för tillfället är att ersätta gamla utombordare med nya elmotorer så uppkommer en annan fråga. Varför ser premien ut som den gör?

Enligt de rödgröna är ambitionen ”att premien ska gälla för elutombordsmotorer som kan ersätta en förbränningsmotor på 5 hästkrafter.” Ett krav som gör att motorer som inte är lika effektstarka exkluderas.

I tidningen Ny Teknik (19/4) uttalar sig ett antal representanter för båtbranschen om regeringens premie. Den tekniska chefen på båttillverkaren Nimbus, Erik Eklund, konstaterar att: ”Det blir väldigt riktat. Det finns i princip bara en leverantör som har den här typen av motorer. Vi tycker självklart man borde premiera elframdrift för fritidsbåtar, men man borde titta på ett bredare utbud. Exempelvis exkluderas alla segelbåtar som inte har en motor hängande på akterspegeln.”

I samma artikel uttalar sig även grundaren och vd:n för elbåtstillverkaren Candela, Gustav Hasselskog, om satsningen: ”Spontant tycker jag det låter som ett jättedåligt förslag. Effektbegränsningen är konstig. Det hade varit väldigt intressant för lägre effekter, men för de över fem hästkrafter rör det sig om väldigt små pengar – inte minst eftersom det är batterierna som är väldigt dyra.”

Regeringens nya båtmotorpolitik skapar många frågor. Varför denna prioritering? Är det ett förslag som de facto gynnar främst en enskild leverantör? Varför effektbegränsningen? Är premien överhuvudtaget genomtänkt?

Eller är det ett genomtänkt förslag från regeringen? Som i så fall utgår ifrån att väljare lätt går att köpa med billig signalpolitik.