• måndag 24 juli 2017
  • Familjeannonser
  • Lunchguiden
  • Grannar
  • Lokus
  • XTRABONUS
  • Lohts
  • JobbPlus - Östergötlands nya mötesplats för dig som söker jobb och nya möjligheter
Vänsterpartiet Norrköping stöder soparbeta... Nicklas Lundström (V) Nicklas Lundström (V)
Vädersponsor:

Jennifer Fast

Den psykiska ohälsan

Varningssignaler för självmordstankar del 2

Det finns signaler hos en person som har självmordstankar. Signaler som man kanske inte reflekterar över att "oj den här personen har tankar på att ta sitt liv". Det kan låta som vilken diskussion som helst eller att personen "bara" vill berätta vad denne läst och kan verka helt oskyldigt.

Jag listar här nedan de vanligaste signalerna som vi bör vara observanta på hos personer som pratar om självmord! 

Att personen…

 … pratar mycket och ofta om självmord. 

 … är upptagen med döden. Söker frekvent på nätet om självmord. 

 … tar till undanflykter så som " det är ett intressant ämne, jag undrar bara...osv" när hen pratar om självmord.

 … börjar ge bort saker som betyder mycket för personen. 

 … har stark ångest. 

 … får plötsliga vredesutbrott. 

När tankar övergår till planer sker detta oftast i tystnad. Beslutfattande om att ta livet av sig sker helt i det tysta.

Detta skrev jag nog i tidigare inlägg här nedan men är viktigt att upprepas och veta!

En person som också bestämt sig kan verka glad, lugn och som vanligt innan planen går i verk. Oftast sker detta efter att personen mått väldigt dåligt ett tag och man som anhörig känt sig orolig. Men då är det bra att veta och vara observant på de saker som jag skrev här ovan. Att en förbättring inte alltid betyder att personen är frisk utan kan ha bestämt sig i tystnad.

Man ska absolut inte vaka över personen dag som natt så att hen känner sig trängd och övervakad, men man kan vara observant, lite kontrollerande och om möjligt vara så nära personen som möjligt. Visa att man finns och att man bryr sig. Hitta på saker och besök personen överraskande. Gör saker som du vet att personen gillar. Var närvarande men inte övervakande. 

 

 

Att möta självskadebeteende

Nu är jag äntligen hemma från en givande utbildning i Stockholms skärgård. Jag blev utbildare i bemötande av självskadebeteende.
Jag tänkte skriva lite om detta ämne. Vi möter alla någon gång i livet en person med självskadebeteende. Många blir rädda, arga, ledsna och frågar sig hur ska man bemöta detta beteende?
Kom ihåg A och O: du ska inte behandla! Det är viktigt att veta.
Är du förälder, kusin eller kanske nära vän? Visa att du finns där och ta kontakt med vårdcentralen eller närmaste psykiatrimottagning, alternativ kan du ringa och rådfråga på psykiatriakuten.
Men hur bemöter vi det här? Det är viktigt att du visar intresse och lyssnar på vad hen vill berätta, var nyfiken och fråga. Visa att du finns där och att du vill hjälpa hen att få hjälp.
Behåll ett lugn hela tiden när du upptäckt en självskada hos en person i din närhet. Att blir arg eller säga hur ledsen du blir hjälper inte, det gör bara att du skuldbelägger hen för dina känslor.

Så enkelt egentligen i något som är svårt, eller hur? Jag hoppas detta är till lite hjälp i hur man kan bemöta ett självskadebeteende eller egentligen bemöta när man först upptäcker detta. Jag kommer att gå mer in i djupet av detta men det här är en liten början av det hela.

 

Panikångest!

Panikångest är ett vanligt tillstånd. Det ger både fysiska och psykiska symtom. Det är väldigt obehagligt men inte farligt med panikångest. Man får känslor av rädsla och oro. Man kan självhjälpa sig och få behandling som lindrar mot panikångest.

Tips på självhjälp!
• Lär dig magandas. Många attacker hyperventilerar man!
• Framkalla ditt värsta symtom av panikångest. Det gör man genom att skapa symtom som man upplever i en panikattack. Till exempel yrsel – snurra, snurra och snurra tills du får yrsel. Gör gärna detta med en stödperson första gångerna och möt yrseln! Ju mer du tränar, ju mer kommer känslan av att yrseln inte är något farligt.
• Träna i verkliga situationer. Kanske du får panik av att åka kommunalt? Träna då på att åka kommunalt: börja med en hållplats i taget. När du känner trygghet i det utöka med två hållplatser och så vidare tillsammans med en vän.
• Lär dig vad panikattack är.
• Jobba med dina tankar. Attacken börjar alltid med upplevelser som är obehagliga, stressande och hotfulla. Detta tyder på negativa tankar, automatiska tankar. Panikångest är en inlärd rädsla!

De flesta som drabbas av panikångest/attacker blir friska från det. Har du drabbat av panikångest?
Ta kontakt med en öppenvårdskontakt i din region.

I Norrköping har vi:
Vrinnevimottagningen.
Citymottagningen.
Capio - som är privat mottagning.

Man kan också kontakta psykiatriska akutenheten på Vrinnevisjukhuset vid pågående panikattack för snabb hjälp.

Läs mer om panikångest på 1177.se

Självmordstankar - del 1

Just idag känns det extra tungt att skriva om tidiga tecken på självmord. Jag tänker på terrordådet i fredags där fyra personer avled och tio skadades! 

Tragiskt och jag är chockad. Jag är född och uppvuxen i Stockholm. Alla mina nära och kära har klarat sig och var i säkerhet. Men vi ägnar tankarna till dem som drabbades på något sätt. Det känns tungt att skriva det här inlägget men jag tänker att det måste skrivas.

Hur märker man att någon har självmordstankar?
Det är svårt att märka, just för att det är tankar hos den personen som har dem. Men man kan vara uppmärksam på vissa saker hos personen. Till exempel det här:
• Stark ångest.
• Starka känslor av meningslöshet och känner hopplöshet.
• Personen drar sig undan sin familj, vänner och saker som händer runt omkring.
• Pratar om självmord.
• Ger bort sina saker som betyder mycket.
• Drastiskt sänkt sinnesstämning.
• Upptagen av döden, till exempel att hen ritar dödsmotiv eller lyssnar på dödsmusik.
• Uttrycker tankar om död.
• En person som har självmordstankar kan visa sig ledsen och tillbakadragen.
Ibland kan också självmordsnära personer upplevas lugnare än vanligt. Då kan personen i tystnad ha bestämt sig för att fullfölja en plan. En del personer ägnar sig också åt självdestruktiva beteenden.

Tips! Var alltid uppmärksam på förändringar. Om till exempel din bästa kompis, syster eller bror inte är sig lik eller att personen får dig att känna dig orolig.
Vad ska du göra om du känner dig orolig att någon i din närhet har självmordstankar?
Tillbringa mycket tid tillsammans med personen, lyssna utan att döma och visa att du finns. Det enda sättet att få reda på om någon i din närhet har självmordstankar är att fråga!
Det kan kännas svårt, men det visar bara att du har lyssnat och har empati. Det är också bara genom samtal som man kan motivera till förändring och att personen vågar söka hjälp.

Suicid Zero

Vi måste prata. Prata om självmord!
Det är tungt och vi vill inte, men vi måste! Det är viktigt att veta att 90 procent av alla människor som faktiskt tagit livet av sig lider av en psykisk sjukdom. Bland annat depression som är en vanlig diagnos.
Hur kommer det sig att någon känner att självmord är den enda utvägen och tar livet av sig?
Det kan bara den personen veta. Vi kommer aldrig att förstå, vi kommer aldrig få veta.
Men genom mer kunskap och mer information kan vi hjälpas åt att försöka förhindra att någon i vår närhet gör det!
Det finns varningssignaler och dem måste vi lära oss. Jag tycker att varje människa ska få kunskap och lätt tillgänglig information om självmord!
Jag kommer att beskriva det här i delar. Del 1 kommer vi prata om tecken, del 2 varningssignaler och del 3 ökade risker. Jag önskar att du som läser det här väljer att komma tillbaka och följa min "serie" om självmord. Det är ett ämne som är tungt och vi vill inte prata om det, men vi måste!
Din kunskap om självmord kan förhindra att någon i din närhet kanske tar sitt liv! Det låter hårt och vem är jag som skriver så? Jag vill bara att alla människor ska lära sig och se när någon mår dåligt.
Jag vill ha noll självmord. Jag vet, det kommer aldrig ske. Men jag vill att siffrorna ska reduceras, att självmordssiffrorna ska dras ner. Det kan jag inte göra själv utan jag måste ha hjälp, därför vill jag sprida kunskap. Jag hoppas du vill vara med mig. Håll utkik under tisdagen då del 1 kommer!
Så länge, ta hand om er!

Jag heter Jennifer och är utbildad undersköterska, skötare och behandlingsassistent. Jag jobbar just nu som skötare inom psykiatri. I den här bloggen skriver jag om det mesta som rör psykiatri men försöker framförallt vägleda att uppmana till att våga söka hjälp. Kom ihåg: kom ihåg,  Du är aldrig ensam!

  • Mest lästa bloggar
  • Senaste blogginläggen

Sportbloggar

Kultur- & nöje

Livsstil

Övrigt

Politiker

Frågor om våra bloggar?

Behöver du komma i kontakt med oss angående våra bloggar?
Mejla till bloggar@ostgotamedia.se