Sanna Dahlström & Markus Hast

Naprapaten & Hälsocoachen

Naprapat Markus Hast och Hälsocoach Sanna Dahlström är klinikkollegor som bloggar om hälsa sett från två synvinklar. Hast inriktar sig på idrottsmedicin och optimering av fysisk prestation samt förebyggandet av smärta i muskler och leder. Detta medan Sannas profession innefattar andra perspektiv som påverkar vårt välmående; kost, träning, stress, sömn ex. Här på bloggen skriver vi om de olika aspekterna som påverkar hur vi mår. Du får även ta del av många praktiska tips och råd som vi dagligen tillämpar i våra yrkesroller.  

Har du hört talas om PÅFFLOR!?

Norrköping Snart är dagen D här. Våffeldagen!!!! Love it.

Årets våffla är utan tvekan "Påfflan"! Har du testat? Det är genialiskt tycker jag!!!!!!

Tro det eller ej men den innehåller bara EN ENDASTE INGREDIENS. Du kan nog lista ut vad det är.

Påfflor är perfekt om man vill äta våfflor till middag, men tycker att den traditionella våfflan med grädde och sylt inte är nog matig. Låt mig presentera detta underverk! BAMPARAMPAAAA......

Ser det inte helt underbart ut!? Visst gör det! Och den hemliga ingrediensen är förstås POTATIS 😊

Så här gör du påfflor:

  1. Koka valfri mängd fast potatis tills den är helt klar, men låt den inte bli överkokt. Låt sedan potatisen svalna
  2. Sätt på ditt våffeljärn och vänta tills det är tillräckligt varmt. Smörj järnet med tex rapsolja.
  3. Lägg ned en stor eller två mindre potatisar i mitten av järnet, mosa till med litegranna, flingsalta och peppra, och stäng sedan locket ordentligt. Se till att det är bra tryck.
  4. Låt påfflan gräddas länge, längre än en vanlig våffla. Håll dig i skinnet, öppna inte och titta för tidigt för då kommer den inte att hålla ihop.
  5. Ta-da! Lägg din påffla på galler och låt svalna lite. Servera sedan med någon god röra, tex hemmagjord skagenröra. Eller som jag gjorde, med cremefraise och rom. Du kan också äta dina påfflor som potatisbullar, med lingon och kalkonbacon tex. Eller blodpudding (utan tillsatt socker). Valet är ditt!


Är potatis nyttigt?

Potatisen har fått ett oförtjänt dåligt rykte de senaste åren tycker jag. Visst, den är lätt att överäta och gör då att det blir mycket energi, så om man önskar vikrkontroll gäller det att vara på sin vakt. Men hur det än är så inehåller faktiskt potatis en stor andel vitaminer, mineraler och antioxidanter. Alltså, så länge du äter denna knöl i måttlig mängd, så är den bra för dig! Tänk så här: Potatisen är en detalj i din måltid, men det är nödvändigtvis inte den som utgör grunden. Då är du på rätt spår.

Här och här hittar du mer traditionella våffelrecept (som äts mer som fika eller efterrätt), men med en hälsotouch såklart!


Glad våffeldag!

/Hälsocoach Sanna Dahlström

 

Sommarens bästa grillsås!

Denna sås är genialisk! Passar som en smäck till grillat! Kyckling, lax, halloumi. Lova mig att du testar. Enkel är den också!

Gör så här:

  1. skala, kärna ur och skär en mango i småbitar (om du använder färsk) eller tag upp motsvarande mängd från frysen och tina
  2. Hacka 1 chili eller en halv om du valt en superstark sort
  3. Pressa saften från en halv lime 
  4. Rör samman alla ingredienser med 1-2 dl kvarg, en nypa salt och lite peppar
  5. Redo att serveras!

Lycka till! 

Fler grillrecept hittar du här!

/Hälsocoach Sanna Dahlström

Semesterdags för Hälsocoachen

Norrköping Då var det dags för Hälsocoachen att ta semester! Troligast hittar ni mig i jordgubbslandet (ni vet ju att jag älskar jordgubbar), i löparspåret, eller i solstolen 😊

 

Hoppas vi ses! Om inte annars ses vi ju här på bloggen. För jag kommer inte ta semester från mitt hälsosamma liv 😆

/Hälsocoach Sanna Dahlström

Kolla in mitt nya arbetsrum!

Norrköping Nu har jag jobbat på min arbetsplats i 4 år. Det började med en praktikplats och sedan dess har jag varit kvar.

I detta rum har jag haft många intressanta möten.


Men nu är det dags för en ny era, i nya lokaler!!!! Men samma klinik så klart 😊

Kolla bara på denna kakelugn i mitt nya rum. Jag tror jag smäller av!

Här kommer det ske stordåd, det känner jag på mig 😋 Välkommen till Trädgårdsgatan!

/Hälsocoach Sanna Dahlström

Lady in red

Låt mig få presentera denna coola brud, en helt fantastisk kvinna på 50+ som nu varit min Hälsocoachingklient under det senaste året. Hon har varit målinriktad, envis och stark i alla lägen även om det ibland varit tufft. Hennes stora mål var att komma i denna gudomliga klänning lagom till sommaren, och se titta, hon fixade det! SÅ KLART. Wow vilken kämpe! 

Dagar som denna på jobbet, när man får gå ut i väntrummet och hämta in "the lady in red" som det bara strålar om lång väg, dom dagarna glömmer man inte i första taget! ♥

Så klart har inte målet bara handlat om ett klädesplagg. Vi har jobbat med andra grejer också, som att uppnå en bättre Hälsoprofil till exempel. Tjejen på bilden har bland annat åstadkommit detta (Inte illa pinkat!!!! ):

  • Kommit igång med träningen (och fått bättre värden på konditionstest)
  • Börjat äta mer hälsosamt
  • Gått ner i vikt (fått ett mer hälsosamt midjemått)
  • Fått bättre sömnvanor
  • Bättre värden på blodtrycket
  • Upplever sin hälsa bättre över lag!

Hatten av!!!!!!!!!!! Du imponerar. Och inspirerar.

Love my job!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

Är halvmaran något för dig?

Linköping Hejsan hoppsan! Hoppas ni mår bra!

Jag har ju glömt att berätta om mitt senaste löptävling för er! Min första halvmara! Linköpings halvmarathon, som jag sprang tillsammans med min kollega Johan för några veckor sedan.

Jag tycker om att springa rätt så långt, eller ja, inte Frida Södermark-långt (typ 10 mil och sånt, hur kan man ens???) men gärna över en mil iallafall. Jag springer hellre långt än snabbt. Men just 21 kilometer har jag inte sprungit så ofta, förutom nu då, när jag har tränat inför detta lopp. 

Dessvärre blev jag sjuk ca 2 veckor innan loppet och det var en riktigt segdragen förkylning. Jag kände mig riktigt risig och trodde inte att det skulle bli något lopp, men mirakulöst nog repade jag mig och kunde starta ändå. Lite nervös var jag eftersom jag knappt sprungit något veckorna innan loppet. Men jag kom ihåg hur man gjorde ändå, löpsteget försvinner inte så snabbt som tur är. Och i mål tog jag mig, med gott humör. Jag var till och med sugen på att springa mer. Så fler långlopp kommer det minsann att bli.

Om du brukar löpträna och är sugen på ett nytt mål så kan jag rekommendera dig denna distans. En utmaning, men ändå inget omänskligt mål. Om du tycker 21 km känns för långt så finns det många andra lopp att välja mellan, tex på 5 eller 10km. Det är alltid bra att ha ett konkret mål med sin träning, något du kan tänka på varje gång du genomför ett träningspass. Läs mer här.

 

Lycka till med träningen i sommar!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

Om Hast: Legitimerad Naprapat med ett stort idrottmedicinskt intresse. Var medicinskt ansvarig för svenska handikapp landslaget i bordtennis under VM i Kina 2014. Har tidigare drivit eget företag i sju år som hälsoutvecklare och massör och varit fystränare och naprapat för Katrineholm Bandy i elitserien och Värmbol fotboll i division II under flera säsonger. Har själv ett stort idrottsintresse och har de senaste åren spelat bandy på elitnivå.


Om Sanna: Hälsocoach och Certifierad Massör som brinner för att inspirera och motivera andra till att leva ett hälsosammare liv. Älskar att laga mat och att träna. Tränar helst varierande, gärna inför en specifik utmaning. Ställer gärna upp i ett terränglopp, en hinderbanetävling, triathlontävling eller varför inte en Svensk Klassiker. Jobbar extra som gruppträningsinstruktör. Är i grund och botten rid-tjej. Har tidigare tjänstgjort som Insatsgruppbefäl inom Marinen.


Till vardags håller vi till i en av Norrköpings friskvårdskliniker.

  • Mest lästa bloggar
  • Senaste blogginläggen

Sportbloggar

Kultur- & nöje

Livsstil

Övrigt

Politiker

Frågor om våra bloggar?

Behöver du komma i kontakt med oss angående våra bloggar?
Mejla till bloggar@ostgotamedia.se