Logga in
Logga ut
Kluvet Land, tokfeminismen Anders Bockgård (LPo) Anders Bockgård (LPo)
Vädersponsor:

Christer Gustafson & Kenny Wiis

Speedwaybloggen

Äntligen får Bergström köra i vargvästen

Norrköping Henrik Bergström är Norrköpingssonen som aldrig har kört en större tävling för Vargarna i Norrköping.
I år är det dags.
Vägen dit har varit krokig.

 

Foto: Christer Gustafson
Henrik Bergström besitter en stor potential.                   Foto: Christer Gustafson


18-årige Bergström började sin tävlingskarriär på 80cc i Västervik.
– Vargarna hade inget 80-lag. Sedan startade Vargarna ett 80-lag, men då hade jag för högt snitt för att åka med dem. Så det är därför jag har varit i Västervik. Men nu är jag tillbaka och det känns hur bra som helst, säger Henrik Bergström i samband med måndagens träning på Kråkvilan ihop med Albin Born och Anton Bork.
Bergström har kört stor cykel (500cc) sedan 2016. Han har tillhört Västerviks trupp, men inte fått chansen att köra.
Att få ha Kråkvilan som hemmabana är något som den lovande ynglingen ser fram emot.
– Det är jättestor skillnad mot Västerviks bana. Västervik är mycket längre, jag kan ta kurvan mycket senare. Här måste jag få upp cykeln direkt och ställa upp och verkligen bromsa upp farten. Det är bäst racing här, säger Henrik Bergström.
I höstas, i samband med att Vargarnas lagbygge tog fart, lanserade klubben konceptet Norrköpingsmodellen. De vill främja åkare från närområdet, och Bergström har tränat ihop hela vintern tillsammans med nämnda Born och Bork, samt Viktor Bergström, Viktor Ohlsson, Dennis Fagercrantz och Willy Andersson som kör 250cc.
– Vi har kört mest konditions- och intervallträning. Det är många som inte förstår hur krävande speedway är. Man måste ha bra kondition för att kunna prestera, säger Henrik Bergström.
– Jag spelade handboll först, men slutade med det. Jag hade problem att peppa mig själv att träna på egen hand till en början. Så att vi kan träna ihop betyder mycket för mig.
Henrik Bergström är spänd av förväntan över att ta sig an sin första allsvenska säsong där han ser ut att få åka kontinuerligt.
– Det känns både motiverande och roligt. Jag tror att jag får stora möjligheter i Vargarna, säger Henrik.
Är du med i premiären mot Valsarna på torsdag?
– Det vet jag inte ännu. Laget är inte officiellt, men jag hoppas.
Huruvida Henrik Bergström får köra i premiären återstår att se. Jag sätter dock en bakkedja på att så blir fallet.
Den engelska stortalangen Dan Bewley, som har imponerat stort i säsongsupptakten, kommer inte att kunna köra för Vargarna. Han är upptagen med det engelska U19-mästerskapet. Då är det ingen vågad gissning att den tyske framtidsmannen, Erik Riss, kommer att få en plats i startsjuan.

/KW

Ett rejält eldprov mot Griparna

Norrköping Går Griparna ens att stoppa?
Det kan man undra.
Känslan just nu: nej.
Nyköpings speedwaystolthet plöjer fram som en ångvält i allsvenskan och har sju raka segrar. Det imponerar.
Det enda som kan hindra Griparna från att köra final i höst är skador. Om lagledaren Anders Fröjd kan mönstra sin starkaste startsjua, så är frågan bara:
Vilket lag kommer att möta Griparna i final?
Det vet vi inte. Men vi vet att det laget kommer att få det tufft.
Kampen om den andra finalplatsen blir oviss. Vargarna, Piraterna och Valsarna är jämna lag – där dagsformen kommer att avgöra mycket i slutspelet de lagen emellan.

Griparna har ett tämligen komplett allsvenskt lag. När vi klev in i säsongen visste vi att Peter Ljung och Timo Lahti skulle vara dominanta.
Det vi inte visste var att Oliver Berntzon skulle glänsa så himla mycket som han faktiskt har gjort. Berntzon är svensk speedways stora utropstecken i år, och där ligger den stora nyckeln till Griparnas framfart. Berntzon är en helt annan förare än när han representerade Vargarna.
Sörmlänningarna har tre starka toppar. Vargarna har bara två i Kim Nilsson och den som kör av Erik Riss och Dan Bewley. En inte helt oviktig skillnad.
Om någon av Ljung, Lahti och Berntzon inte kan köra – då slänger Anders Fröjd in Kevin Wölbert eller Marcin Nowak, som också håller toppklass i serien.
Där bakom har Emil Millberg gjort en bra säsong. Linus Eklöf tar sina poäng. Och William Björling/Alexander Edberg är ett stabilt reservpar.

När Griparna kommer till Kråkvilan på torsdag är det eventuellt en försmak av en kommande allsvensk final.
En final där Vargarna skulle slå ur underläge.
På hemmaplan ska dock Vargarna ha en skaplig chans att rubba Griparna. Det som krävs är att Joel Andersson, Mathias Thörnblom eller Viktor Bergström (helst två av dom) gör en match på toppen av sin förmåga.
Att ha med sig en seger mot Griparna i grundserien skulle vara skönt för Vargarna inför slutspelet och en möjlig final.
Och än viktigare: en seger vore vitalt i jakten på andraplatsen i serien. Det laget som kommer tvåa kan nämligen inte stöta på Griparna i en semi.
Årets mest intressanta match väntar på Kråkvilan.

 

/KW

Piraterna kommer att få revansch

Norrköping
Piraterna

1) Kai Huckenbeck
2) Jonas Davidsson
3) Daniel Davidsson
4) Kenny Wennerstam
5) Linus Sundström
6) Anton Karlsson
7 Johan Jensen

Vargarna

1) Mathias Thörnblom
2) Dennis Fagercrantz
3) Erik Riss
4) Viktor Bergström
5) Kim Nilsson
6) Joel Andersson
7) Henrik Bergström

Så där ser laguppställningarna ut när Östgötaderbyts andra rond ska avgöras. Vargarna vann rond 1 på hemmaplan med 49-41 i förra veckan.
Vi noterar att Piraterna gör en ändring i startsjuan. Tyske Kai Huckenbeck går in och ersätter Viktor Palovaara. I Vargarna är det samma sju förare som mönstras, men Joel Andersson går ner som reserv och byter plats med Dennis Fagercrantz. Detta då Fagercrantz har ett högre löpande snitt.

Att Vargarna ska vinna igen finner jag smärre omöjligt. De får i stället rikta in sig på att knipa bonuspoängen som kan bli ack så viktig. Men det kommer inte heller att bli en lek.
Att hemmaplan är en stor fördel i speedway vet vi alla om. Jonas Davidsson och Daniel Davidsson kommer att bli mycket svårare att handskas med på sin hemmabana. Hur många varv har bröderna gjort där? Går det ens att räkna så långt?

Dessutom så plockar Piraterna in Kai Huckenbeck i laget. Han är betydligt bättre än Viktor Palovaara - en stor förstärkning med andra ord.
För Vargarna blir det viktigt att Joel Andersson har en bra kväll. Som reserv kan han ta två heat extra, så det vore vitalt för Vargarna om Kumlasonen har en bra afton i Motala.

Håll även med om att man vill se mer av Dan Bewley i vargvästen. Men det är bra att Erik Riss finns att tillgå. Riss är både sevärd och riktigt vass på den här nivån.


KW tippar: 51-39.


/KW

Så står sig Vargarna och Piraterna mot varandra

Norrköping Slaget om Östergötland (om Vita Hästen och Linköpings HC ursäktar fram till augusti) närmar sig.
Vargarna tar emot Piraterna på torsdag i årets klart hetaste match i serien än så länge.
Förutom stor prestige är en seger även viktig för de båda lagen. Detta för att hänga med Griparna som går som en furie i serien.
Jag har tagit mig friheten att ta ut de bägge startsjuorna, sätta de mot varandra – och få fram vilket lag som går segrande ur striden.
Notera att jag har baserat mina utdelade poäng på hur starka varje enskild förare är på just Kråkvilan. Inte Dunteberget, Ljungheden eller Brovallen.

Vetenskapligt säkerställt?
Inte alls.
Intressant?
Kanske
Bra uppladdning?
Definitivt.

Det här kom jag fram till:

 

1) Mathias Thörnblom – Jonas Davidsson 0–1
Davidsson har en högre högstanivå, men Thörnblom är stabilare. Det blir ändå en knapp seger för rutinerade Davidsson som har arbetsro i moderklubben.

2) Joel Andersson – Anton Karlsson 1–1
Anton Karlsson har tagit ett stort steg framåt den här säsongen. Mot Joel Andersson står han sig dock slätt. Konstigt vore annars.

3) Dan Bewley – Daniel Davidsson 2–1
Storebror Davidsson söker toppformen efter sin tuffa handskada. Dan Bewley plöjer fram. Kommer vara taggad till max inför nya hemmapubliken.

4) Viktor Bergström – Viktor Palovaara 2–2
Viktor-duellen vinns av Palovaara. Han är en mer komplett förare än Bergström, även på Kråkvilan.

5) Kim Nilsson – Linus Sundström 3–2
Giganternas kamp. Sundström är vassare på vissa banor, Nilsson på andra. Runt Norrköpings trixiga oval är dock Nilsson kungen.

6) Dennis Fagercrantz – Johan Jensen 3–3
Jensen har visat sig ha en ganska hög potential. Inte fått ut den till max hitills i år. Jag väljer ändå honom före Fagercrantz.

7) Henrik Bergström – Kenny Wennerstam 3–4
Wennerstam fortsätter att stå tämligen stilla i utvecklingen. Bergström slår han emellertid alla dagar i veckan.

Om vi omvandlar det här till ett speedwayresultat efter 15 heat, så vinner alltså Piraterna med...allt mellan 48-42 till 46-44.
Men det kan lika gärna bli omvänt. Om det är något man har lärt sig genom åren: marginalerna i speedway är små. Vi har en fantastiskt oviss batalj framför oss.

 

Med reservation för att laguppställningarna inte stämmer. Piraterna kanske slänger in tyske esset Kai Huckenbeck och rör om i grytan. Och Vargarna skulle kunna ta med Erik Riss - eller kanske rent utav Jacob Thorssell vilket skulle öppna för ytterligare förändringar. Det får vi reda på i sinom tid. Om inte annat, så är de här startsjuorna en bra grund.


Upp med tejpen!

 

/KW

SM-kvalet något att se fram emot

Norrköping Ingen match i allsvenskan den här veckan. I stället får vi hålla oss till tåls fram till torsdagen 28 juni.
Då är det inte vilken match som helst, utan östgötaderby mellan Vargarna och Piraterna.
Den ser man fram emot.
Låt oss i dag blicka fram emot en ännu senare tävling på Kråkvilan. Den är dock inte så långt fram i tiden. Jag snackar om SM-kvalet 4 juli. Om exakt två veckor.
Något som kan bli en riktigt rolig tävling.

18 förare kommer finnas på plats och göra upp om de åtta återstående platserna till SM-finalen i Eskilstuna där speedwayen formligen glöder. Prestigen kommer att vara stor.
Följande åtta förare är direktnominerade till SM-finalen:
Andreas Jonsson, Fredrik Lindgren, Antonio Lindbäck, Peter Ljung, Linus Sundström, Kim Nilsson, Jacob Thorssell, Oliver Berntzon.
Startfältet i Norrköping:
Pontus Aspgren, Linus Eklöf, Joel Andersson, Mathias Thörnblom, Tomas H Jonasson, Viktor Bergström, Anton Karlsson, Daniel Hendersson, Filip Hjelmland, Viktor Palovaara, Christoffer Selvin, Ludvig Lindgren, Joel Kling, Emil Millberg.
14 förare alltså. Två till tillkommer via kvalheaten som inleder dagen på Kråkvilan. I det tampas Kenny Wennerstam, Johan Jensen, Joel Larsson och Rasmus Broberg.
Vargföraren Johannes Stark är förste reserv att kallas in till SM-kvalet vid eventuella återbud.
Jonas Davidsson och Daniel Davidsson nobbar SM-deltagande. Likaså Magnus Karlsson och fjolårets JSM-vinnare Alexander Woentin (måste ha en bra anledning). Jag kan ha glömt något namn.

Direktnomineringarna till finalen är inget att säga något om. De sju första namnen var givna. Och att Oliver Berntzon slipper kvala är inte mer än rätt. "Vispen" har en kanonsäsong hittills samtidigt som Pontus Aspgren inledde med en skada och Tomas H Jonasson har inte nått några större höjder.

Vilka tror jag då tar sig vidare till finalen från Norrköping?
Mitt tips: Pontus Aspgren, Ludvig Lindgren, Tomas H Jonasson, Joel Andersson, Mathias Thörnblom, Filip Hjelmland, Viktor Palovaara och så drar jag till med vargsonen Viktor Bergström - visst vore det läckert?


/KW

Bockarna skulle man inte skoja bort

Norrköping Rospiggarna, Dackarna, Smederna, Vargarna – namnen på merparten av Sveriges speedwayklubbar är lika annorlunda som härliga, jämfört med andra sporter.
Det är något vi ska känna vördnad inför.

Det finns många, många städer som inte har någon speedwayklubb. Men tänk om de skulle bygga en bana, och starta upp en?
Jag lanserar här och nu ett antal namnförslag.
OBS: nivån är ojämnare än Antonio Lindbäck.

Uppsala – Studenterna
Ett lag som har full koll på snitten och bonuspoängen – hos samtliga lag.

Västerås – Gurkorna
De kallar sig tydligen "Mälarstaden" nu för tiden. Trams, "gurkstaden" ska det vara.

Jönköping – Prästerna
Epicentret i bibelbältet. Namnen är lika givet som heligt. Vill man ta det ett steg till: kör på Biskoparna.

Södertälje – Kringlorna
De kommer att åka åttor runt vit och gul förare i sina hemmamatcher.

Gävle – Bockarna
Snart kommer Brynäs inte längre vara laget som Gävleborna brinner allra mest för.

Umeå – Björkarna
Jag har varit i Umeå och smeknamnet "Björkarnas stad" är fullt befogat. Det var vitsvarta träd överallt.

Kiruna – Lapparna
Lapparna Speedway har faktiskt funnits tidigare, i Gällivare (banan hette Renvallen!). Hög tid att damma av det igen. Politiskt korrekt? Inte alls. Klassnamn? Onekligen.

Helsingborg – Pågarna
Skånepågarna, så klart. Vilka derbyn det skulle bli mot Gnistorna om Malmöklubben återuppstod.

Växjö – Trädgårdsmästarna
Kronobergs residensstad skryter om att de är Europas grönaste stad. Upp till bevis nu.

Trollhättan – Regissörerna
Jag vet inte hur det är nu, men det producerades mängder av filmer i staden förut vilket gav smeknamnet "Trollywood". Säg så här: varje match där kommer vara spännande och sluta lyckligt.

Falun – Dalahästarna
Tänk att ha en stor dalahäst på mittplan. Vackrare blir det knappast.

Gränna - Polkagrisarna
De skulle köra grisigt. Men ha väldigt söta förare.

Karlskoga - Kanonerna
Vapen och sprängkrut har en lång historia av att produceras i Karlskoga. En kanon och Alfred Nobel som klubbmärke vore passande. Startkanoner.

 

/KW

Christer Gustafson och Kenny Wiis är sportreportrar med ett litet extra speedwayintresse. Här kommer vi blogga om det som dyker upp - stort som smått. Fokus är på Vargarna, men det kan landa även annat i bloggen beroende på dagsform och nyhetsläge.

  • Twitter
  • @ChristerGson

Sportbloggar

Kultur- & nöje

Livsstil

Övrigt

Politiker

Frågor om våra bloggar?

Behöver du komma i kontakt med oss angående våra bloggar?
Mejla till bloggar@ostgotamedia.se