Du har blivit husägare och där står du framför drömhemmet med nyckeln i hand. Du kånkar in de första kartongerna. Men när grejerna ska in i köksskåpen, upptäcker du att hyllorna är smutsiga.

Då går du på upptäcktsfärd. Bakom rören i badrummet hittar du ett tjockt lager smuts och när du drar ut spisen från väggen inser du snabbt att det inte städats där på några år. I köpekontraktet står att huset ska lämnas flyttstädat. Klart att du blir missnöjd.

Du är inte ensam. Det är vanligt att köpare och säljare blir oense om hur flyttstädningen är utförd. Bäst är att göra en besiktning av städningen tillsammans på överlåtelsedagen, alltså innan all formalia avslutas. Om det finns invändningar mot städningen kan parterna redan då komma överens om hur det ska regleras. Genom avdrag på köpeskillingen eller på annat sätt. Men den lilla detaljen missade du. Vad gör du då?

Artikelbild

| Konsumentvägledare Carina Brehmer.

– Rättsläget är inte solklart, det är inte reglerat i lag vad som ingår i en flyttstädning, berättar Joséphine Slotte, jurist på Konsumentverket.

Men tanken med en flyttstädning är att det inte ska finnas någon smuts kvar. Det ska inte finnas en fläck på väggen eller ett dammkorn på listerna. Bara sådant som kan hänföras till att vara tillkommet av ålder eller slitage får finnas kvar.

Om inte annat avtalats är det den som flyttar ut som ansvarar för att bostaden är ren. För det mesta finns också en klausul om att bostaden ska vara slutstädad (flyttstädad) i köpekontraktet. Mäklarsamfundet har riktlinjer om vad en flyttstädning omfattar. Där står att kraven på en avflyttningsstädning (kärt barn har många namn) är höga. Säkrast är att bifoga dem till avtalet om köpet av bostaden. Då råder ingen tvekan om vad som överenskommits. Riktlinjerna innehåller i detalj vad som ska göras i husets alla utrymmen och i trädgården.

Riktlinjerna kan också användas till att klargöra vad som förväntas av en flyttstädning i det fall du inte är nöjd.

– Jag hade presenterat dem för säljaren som i sin tur får se till att den bristande städningen blir åtgärdad enligt riktlinjerna. Om säljaren inte gör det, skulle jag se till att det blir städat och skicka en räkning. Riktlinjer liknande Mäklarsamfundets har också alla större fastighetsbolag och såväl hyresgästföreningen som fastighetsägarnas organisationer. Dessa riktlinjer sammantaget borde vara tillräckligt för att styrka hur en flyttstädning ska utföras, men det finns såklart inga garantier för vem som eventuellt får rätt i en juridisk tvist.

Carina Brehmer är konsumentvägledare i Linköping. Några gånger i månaden får hon frågor om flyttstädning och då gäller det inte bara vid köp av bostad utan också när en lägenhet lämnas.

– Ofta handlar det om att små städfirmor har anlitats som inte gjort sitt jobb tillräckligt bra. Det här problemet har blivit vanligare, säger Carina Brehmer.

Det är inte ovanligt att flyttstädning sker på förmiddagen och den nya hyresgästen tillträder mitt på dagen. Att då få städfirman att komma tillbaka för att rätta till det som blivit fel är ofta inte möjligt. Något mera tid brukar finnas när det handlar om att ett hus byter ägare, men även då kan det ibland vara svårt att få städfirman att komma tillbaka för att rätta det som blivit fel.

Om flyttstädningen är dåligt gjord har hyresvärd eller köpare av bostad rätt att ombesörja städning och begära ekonomisk ersättning av den som flyttar ut. Det är förstås surt att betala en sådan kostnad om man anlitat och betalt en firma för jobbet. Därför råder Carina Brehmer den som anlitar en städfirma att be om att få betala på faktura. Då går det att hålla inne med betalningen tills dess att städningen är godkänd. Om städningen inte gjorts fackmannamässigt, försök få firman att göra om och göra rätt. Om det inte hinns med eller om firman vägrar, låt hyresvärden ombesörja städningen eller anlita ett annat företag.

– Dokumentera först noggrant hur det ser ut. Ta kort, råder hon.

– Bestrid sedan fakturan till den felande firman och bifoga dokumentationen med en kopia av räkningen på vad det kostat att slutföra städningen. Dra av den summan på fakturabeloppet och betala återstående summa. Det ska mycket till för att en städfirma ska gå vidare med att kräva full betalning, de brukar ge sig då, säger Carina Brehmer.

För att undvika tvister är det förstås viktigt att göra skriftliga avtal. Betala aldrig i förskott och spara kvitton, råder hon.

– Det slarvas mycket med sådant och då är det betydligt svårare att få rättelse.