EU satsar på tåg som framtidens hållbara transportmedel

Tvärtemot vad Anders Andersson påstår i NT 17/6 är tåg framtiden - inte flyg.

Järnvägssatsning är ett nationellt och europeiskt projekt där alla måste bidra, skriver Anders Wennerblad.

Järnvägssatsning är ett nationellt och europeiskt projekt där alla måste bidra, skriver Anders Wennerblad.

Foto: Bertil Ericson / TT

Insändare2023-06-20 11:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar

"Framtidens transport sker i luftrummet" NT 17/6

Järnvägen byggs ut, elektrifieras och rustas i många länder. Tågresor är fullbokade långt i förväg och nätet är så tätt trafikerat i Sverige att flera tåg inte ryms och underhåll hinns inte med.


Andersson tror att elflyg från Norrköping ger ett klimatsmart samhälle med god ekonomi för Norrköpings kommun. Är tanken att elplan ska ersätta tåg till Stockholms City? Var ska de landa där? Eller ska det el-flygas vid pendling till Linköping och Nyköping?

Det skulle kräva transfertransporter till och från städernas respektive flygplatser med 0 vinning i tid och ekonomi. Eller ska Andersson flyga runt och leka lokalt med ett litet elplan eller tror man på badresor till Kanarieöarna med eldrift? Hade Norrköpings flygplats behövts så hade statens behållit den och våra skattepengar hade inte behövt skjutas till med 30 miljoner år efter år för bad- och nöjeschartertrafik.

Europeiska unionen vill satsa på ett hållbart och säkert sätt att resa. Tåg står bara för 0,5 % av växthusgasutsläppen och är långt mer miljövänligt än privatbil, långtradare och flyg. Att satsa på tåg ses som ett viktigt steg till att nå av FN och EU fastställda klimatmål. 

Tågresandet ökar ständigt i Sverige – så mycket att vi reser mer än vi hinner underhålla. De minskade medel nya regeringen skjuter till räcker inte för att rusta upp järnvägen i takt med slitaget. Tågen knyter ihop Sverige, såväl regioner som människor och företag.



En flygresa motsvarar 40 000 tågresor om man räknar utsläpp! I Sverige sker runt 520 000 resor med tåg varje dag. 73 miljoner ton gods rullar per år på Sveriges järnväg. Ett genomsnittligt godståg tar lika mycket gods som 20 långtradare och med nästan 0 i utsläpp.
530 godståg går varje dygn en sträcka motsvarande tre varv runt jorden.

Att tro att dessa många och tunga miljövänliga transporter ska kunna ersättas med el-flygplan, som knappt kan lyfta med de tunga utrymmeskrävande batterier som krävs, är en fullständig utopi. Och tiden är knapp. 2030 ska klimatmålen vara uppfyllda.



Järnvägssatsning är ett nationellt och europeiskt projekt där alla måste bidra. Även kommunerna. Badresor för nöje kan inte räknas till en kommuns kärnverksamhet.
Särskilt inte i en tid med miljömedvetenhet, ekonomiska problem och behov av centralt belägen mark. Mark som nu används ett par gånger i veckan för start och landning av charterplan.