Försöken många att försvara onödig förlustflygplats

Lennart Zackrisson menar i NT 29/6 att flygplatsen behövs trots att alla flygbolag som fått kommunala stöd gått i konkurs och att staten lagt ner den.

Nyttja den centralt belägna marken till massa bra saker som stärker ekonomin i stället för att som nu urholka den, skriver Anders Wennerblad.

Nyttja den centralt belägna marken till massa bra saker som stärker ekonomin i stället för att som nu urholka den, skriver Anders Wennerblad.

Foto: Thomas Möller

Insändare2023-07-04 08:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar

"Fler flygplatser behövs i framtiden" NT 29/6

Desperat letas nya halmstrån som kan motivera dess existens.

”Gripa efter ett sista halmstrå” innebär att om man håller på att gå under försöka hitta en utväg i sin förtvivlan. Ett sista hopp, även om man vet att det sköra stråt inte kommer att hålla.

Företagare använde uppenbarligen inte flyget eftersom all reguljär trafik försvann. Nu när miljöcertifiering och klimatmedvetenhet ökat minskar intresset. Man tar tåget och har billiga och effektiva videomöten.

Vår farligt placerade flygplats, med inflygning och start mycket lågt över city och Dagsbergsskolan, har enbart sportflyg och badresor. Och det via kommunalskatten. Så har det varit länge. 500 miljoner i kommunalskatt har pumpats in sedan staten lade ner.
De flygbolag som, med konstgjord andning, via kommunalskatten korta perioder drev reguljära linjer lades ner och gick i konkurs.  Via flera kommunala utredningar har man inte hittat någon lösning. Försäljningen som en tid gav ”luft under de krossade vingarna”, kom helt av sig.

Norrköping behöver omgående satsa på bra hållbar verksamhet och miljövänligare transporter och nyttja centralt belägna marken till massa bra saker som stärker ekonomin i stället för att som nu urholka den.

En färsk statlig utredning föreslår att dagens tio statliga flygplatser kan utökas med fyra nya. De är Skellefteå, Ängelholm-Helsingborg, Kalmar och Sundsvall. Ronneby utgår då. 

Ytterligare ett halmstrå borta då Norrköping inte är med. Orsaken är att den inte behövs då vi har nära till flera alternativ med tåg och bil / buss. Bland annat Linköping som inte går att avveckla då Saab använder den. 

Vidare är inte Norrköping en beredskapsflygplats och har inte heller sjöbevakningsplan. Och inte primär flygplats för vare sig ambulansflyg eller brandflyg.
Brandflyget utgår från Skavsta i Nyköping. Både Vrinnevisjukhuset och Regionsjukhuset i Linköping har landningsplatser för ambulanshelikopter. Flygutbildning är störst i Västerås, Ljungbyhed, Linköping och på Skavsta.
Zackrissons alla halmstrån har nu brustit.

De sköra halmstrån som vissa politiker klamrat sig fast vid, med el-flygutveckling och reguljära turer, visar sig gång på gång inte hålla.
På tal om elflyg så har Indiens största flygbolag före midsommar beställt 970 stora fossildrivna plan från Boeing och Airbus. De förväntas vara i trafik 25-30 år.  Bara eldrift på stavmixern till drinkarna.
 
Elplan för annat än mycket korta resor med väldigt små plan, som man klarar med biogas- elbil eller tåg, är en utopi.

Zackrisson griper nu ett helt nytt sista halmstrå som innebär att Kungsängen behövs då militärens F13 är nedlagt. Då får försvaret betala notan – inte kommunskatten. De måste även motivera att en militär flygplats, med livsfarligt läge vid krig nära bostäder och enorma störningar övrig tid, behövs.

I insändaren menar Zackrisson att man inte ska få skriva artiklar som ifrågasätter flygplatsens existens. Men demokratin med yttrandefrihet tillåter som tur är att man får skriva att skola, sjukvård, äldrevård, cykelbanor, kollektivtrafik för alla är viktigare satsningar än bullrande sportflygplan för en rik välbärgad ytterst liten skara och badresor för ett fåtal utan klimathänsyn.