Inget snurr på elflygets propeller utan vindkraft

Elflygsbolaget Heart Aerospace väljer Halmstad – inte Norrköping. Vi har ingen elproduktion och planerad vindkraft stoppas av borgerliga styret.

Elflyget gick till Halmstad istället för Norrköping.

Elflyget gick till Halmstad istället för Norrköping.

Foto: Lars Westerlund

Insändare2023-06-07 13:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I Norrköping satsas på lager för import som byggs på fin åkermark. I Halmstad har man högteknologiska företag och högskola.

Borgerlig samverkan påstår att de ”vänder alla stenar” för att spara skattepengar. Konstigt då att man inte direkt lägger ner farligt lokaliserade flygplatsen med start och landning över city. 

I maj 2006 tog Norrköpings kommun över flygplatsen när Luftfartsverket lagt ner en onödig och olönsam flygplats. Närheten till Linköping och Skavsta med många reguljära bra linjer gjorde vår flygplats onödig. Med våra skattepengar har vi lämnat årliga bidrag med 30 miljoner kronor. Även vi som för klimat och miljö aldrig flyger. Vi är uppe i över 500 miljoner kronor nu.

Utöver alla dessa miljoner fick flygbolaget Cimber, Jet Time och Skyways riktade bidrag för att bedriva trafik. Bolag som gick i konkurs. (Jettime är ombildat som bolag red:s anm).

Nu lägger alla Norrköpingsbor skattepengar på charterflyg för bad och fest. Militärflyg är lokaliserat till Saab och Linköping och på Skavsta är brandflyget stationerat. När flygplatsen här är nedlagd kan markförsäljningar och etableringar med stadsnära läge ge mycket stora intäkter. 

Spårväg kan dras via flygplatsen till Marby. Området kan utvecklas och Dagsbergsskolan byggas ut. På grund av flyget stoppade Länsstyrelsen utbyggnad och ny efterlängtad idrottshall. Vänd på rätt stenar. Behåll vård och skola och satsa på långsiktigt hållbar politik. Stoppa bidrag till nöjesflyg.