För första gången i Stenhammartävlingens 12-åriga historia har publiken i år fått höra countertenorer i De Geerhallen. Av startfältets tre countertenorer har två nu lyckats gå hela vägen till torsdagskvällens final: Jungkwon Jang från Sydkorea och Rodrigo Sosa Del Pozzo från Venezuela.

– Det är spännande, båda två är väldigt duktiga, har vackra röster och är fantastiskt fin koloratur. Sången tog riktigt tag i mig, säger Sonja Stenhammar, tävlingens konstnärliga ledare.

Countertenorerna är nu på verklig frammarsch i operavärlden.

Artikelbild

"Det är otroligt vacker natur med vattnet och grönskan men också kulturmiljöerna" säger Jungkwon Jang om sitt första möte med Sverige i Norrköping.

– Det finns mer jobb för countertenorer på marknaden när allt mer barockmusik framförs, säger Sonja Stenhammar.

Tidigare har tävlingen enbart haft en anmäld countertenor – som aldrig dök upp. Sonja Stenhammar medger att tävlingsledningen blev lite tagen på sängen inför finalen. När finalisterna hade utsetts på tisdagen fick de omgående beställa orkestermaterial för deras repertoar.

– Till nästa tävling måste vi vara lite bättre förberedda. Man vet ju inte vilka som går till final, men vi måste ha orkestermaterialet, alla noter, för dem som går vidare, säger hon.

Även det omtalade koreanska sångundret har manifesterats i tävlingen, där nio sångare från Sydkorea medverkade, sju gick vidare i andra omgången – och fyra står i kvällens final. Sydkoreanske countertenoren Jungkwon Jang är redan internationellt prisad, bland annat vann han publikens pris på Händelfestivalen i London i fjol och tidigare i år blev han flerfaldigt prisad på Francisco Viñas sångtävling i Barcelona. Han är prästson, uppväxt i en musikalisk familj, och som så många andra countertenorer började han tidigt som gossopran i kyrkokören.

– Min familj älskar sång och vi ordnade tävlingar inom familjen, berättar han. Men jag sjöng även populärmusik, k-pop, och hade eget band.

Närmast kommer Jungkwon Jang nu från studier i Hamburg. Till hösten fortsätter han i ett artistprogram i London, där sånguppdrag väntar på flera operahus bland annat Covent Garden Opera House, Welsh National Opera och Opera North.

– Om man får drömma hoppas jag naturligtvis på fler uppdrag på Covent Garden, som ju är ett så känt operahus. Det vore fantastiskt! Men även om det finns en efterfrågan på countertenorer så är konkurrensen väldigt hård.

Efter tio år räknar han med att återvända till Sydkorea för att lära ut den avancerade sångteknik som krävs för en röst som hans egen.

– Rösten brukar hålla bra i åldern mellan 30 år och 45 år, men inte när man kommer upp i högre ålder, förklarar han.

Flera roller för countertenorer finns i barockmusiken som till exempel Händels operor. I kvällens final framför Jungkwon Jang, uppbackad av Norrköpings Symfoniorkester, en aria ur Händels ”Alcina” men också en ur Glucks välkända ”Orfeus och Eurydike”. Men hans önskan var att även få sjunga något mer livligt av Rossini som han framförde i tävlingens första rond.

– Tyvärr blir det två långsamma arior, det hade varit roligt med mer variation, säger han.

Vad tycker du om tävlingen så här långt?

– Den är perfekt, den står verkligen ut i världen. Jag har aldrig varit med om en så stöttande och fin organisation med bra värdfamiljer, god lunchmat och en vänlig atmosfär. Juryn tar sig tid för att svara på alla frågor och ge råd till dem som inte går vidare.

Vad har du för mål med tävlingen?

– Jag vill först och främst beröra, att min röst verkligen når publikens hjärtan. Men det är också en tävling och jag får hela tiden intala mig själv: ”Du klarar det här, du klarar det här”.