Eleverna på Kungsgårdsgymnasiets språkintroduktion har genom "Det alternativa klassrummet" arbetat med drama, film, utställningar, musik och journalistik. Några av dem har också valt sport, att rida eller spela fotboll.

– Vi använder den kreativa kraften som ett verktyg för att eleven ska bli motiverad och lära sig svenska snabbare. Att vårt idoga arbete nu uppmärksammas nationellt och internationellt är ett erkännande och känns jätteroligt, säger Carl Biörsmark, integrationsmentor i projektet.

Under de tre år som projektet har varit i gång har eleverna skapat barnteaterföreställningen "Den blinda kaninen", musikföreställningen "From Peking to the world – with love", filmen "Tabula rasa", slagit igenom på Youtube med en egen tolkning av Håkan Hellströms "Bara dårar rusar in" och spelat på Knickedick-festivalen. För att bara nämna några exempel. Skolans samarbeten med olika kulturinstitutioner har i sin tur skapat en brygga in i Norrköpings kulturvärld för de nyanlända.

Artikelbild

| Några dramaelever jobbar med "mänskliga meningar" på Kulturhuset i kulturkvarteret Hallarna.

– Elever som inte alltid är så överens i klassrummet får en ny scen att stå på. På scenen, i stallet eller på fotbollsplan är det enklare att skapa gränsöverbryggande möten. Allt går smidigare och vi når elever som inte har det så lätt i den traditionella undervisningen, säger Carl Biörsmark.

2014 drog projektet i gång som ett experiment på Kungsgårdsgymnasiet. Rektorn Kerstin Sanner hade då anställt Carl Biörsmark – som tidigare arbetat med integration i Lettland – för att jobba med de nyanlända ungdomarna som kom till Sverige och till skolan från hela världen.

– En del av de som kom hade ingen skolutbildning alls, och andra hade gått klart gymnasiet i sina hemländer. Jag kände att vi kunde behöva hitta en ny väg ut i samhället. Själv är jag språklärare i botten, men tycker inte att man enbart behöver lära sig språket den traditionella vägen. Man kan gå genom drama, film eller andra kreativa sätt. Vi försöker hitta den guldgruva, all talang och alla drömmar, som eleverna sitter på, säger Kerstin Sanner.

– Under den här tiden har jag sett ungdomar som har växt, växt och växt genom projektet. Det har varit fantastiskt, fortsätter hon.

Artikelbild

| "Vi använder den kreativa kraften som ett verktyg för att eleven ska bli motiverad och lära sig svenska snabbare" säger Caril Biörsmark, integrationshandledare.

Kungsgårdsgymnasiet är en av fyra vinnare av European Language Label 2017 och belönas med 25 000 kronor som kan användas för fortsatt stöd för projektet. Priset delas ut i Göteborg vid en ceremoni på Skolverket måndagen den 11 december. EU-kommissionen har inrättat kvalitetsutmärkelsen för att språkundervisningen ska utvecklas och Skolverket delar ut den varje år.