Utmärkta Matinkvartettens repertoar spände brett över nationalromantik, modernare klassisk musik och eldig tango. Inledningsvis, Erkki Melartins ”Allegro ur stråkkvartett nr 1” vars breda penseldrag av dramatik, vemod och folkviseinfluenser förde tankarna till lantlig idyll i nordisk spelfilm. Raskt över till Fredrik Pacius som skrev sin första stråkkvartett vid blott sjutton år. Med rötter i tysk romantik erövrade han snart den finländska nationalromantiken. Han gör sig bäst i mindre format och jag njuter av kvartettens lyhördhet för menuettens karaktär.

Med Uuno Mononen bjöds publiken på den älskade tangon ”Satumaa” och eldiga ”Lapplandstango”. I sin första stråkkvartett (1952) leker Einojuhani Rautavaara med folkloristiska tongångar och expressionistiska slingor som tillsammans bildar ett komplext system av harmonier. Här visar kvartetten prov på temperament och flyende rörelser som för tankarna till hetsig jakt över vidder. Behagligt lyriska passager för cello ger en befriande avlösning. Ett blodfyllt och välbalanserat framförande.

Som tioåring komponerade Jean Sibelius ”Vattendroppar”, en ljudlek med pizzicato - man knäpper på strängarna. Hans ”Romans i C” är en femminutersminiatyr och konklusion av nationalskaldens förmåga att översätta själsliga tillstånd till musik.

Artikelbild

| Kammarmusik. Matinkvartettens repertoar spände brett över nationalromantik, modernare klassisk musik och eldig tango

Finländarna vet att fira. När trävarufabriken Säynätsalo fyllde 25 år beställdes ett festverk av Sibelius. Hans ”Andante Festivo” är hymnliknande med en sömlös, repetitiv melodi som bärande tema. Ett festligt firande av frihetsdagen för våra nordiska grannar.