Utställningen heter "94-14 bakåt- och framåtblickar" och öppnar i morgon.

– Suzanne är så professionell. Vi har bara tagit våra verk hit var för sig men det fungerar, säger Dani Slipicevic medan Suzanne Möller hänger de sista bilderna samtidigt som hon beklagar att två av dem har blivit kvarglömda hemma i Vadstena.

Vid dörrhålet till galleriets inre rum möts Slipicevics och Möllers konst.

Artikelbild

| Granitlandskap. Suzanne Möller hamrar fast sina bohuslänska teckningar.

– Mina målningar har blivit ljusare med åren, säger Dani Slipicevic och syftar på målningen som möter kollegans. Hans färgsprakande, expressionistiska målningar står annars i stark kontrast mot Suzanne Möllers nordiskt bleka färgskala.

–Fast vissa former återkommer jag till hela tiden, den här cypressen till exempel, säger Dani Slipicevic som pekar på en hög, bågformad linje på en annan målning.

Han började ställa ut samma år han kom till Sverige och bor nu i Norrköping, där han arbetar som bildlärare på Vikbolandsskolan, efter att tidigare ha huserat i Mjölby.

Suzanne Möllers väg till konsten är en annan.

Artikelbild

– Jag har bott i Vadstena i tretton år så man kan väl säga att hon är därifrån, säger med en röst som förråder en västsvensk uppväxt.

Hon håller på att rätta till två små konstverk för att de ska hänga rakt över en installation med en stol fläckad som en björkstam.

Artikelbild

| Möte med nya ingångar.Dani Slipicevic och Suzanne Möllers konst möts på Galleri Kronan

– Jag är mycket inspirerad av naturen och landskapet, säger hon, och björkar är spännande. Stammarna bildar både vertikala och horisontella mönster.

Till skillnad från Dani Slipicevic visar Suzanne Möller verk i flera tekniker. Teckningar, akvareller i form av monotypier och textil konst: vävar och broderi.

Artikelbild

– Det har blivit så. Jag jobbar som färg- och formlärare på Vadstena Folkhögskola och där har jag börjat väva och brodera men det är inget jag är utbildad i.

Suzanne Möller lämnar finjusteringen av hängningen och går fram till två målningar på en annan vägg. De är uppbyggda av små bilder i pusselliknande collage.

Artikelbild

| Ljusning i konsten. Dani Slipicevic berättar att hans målningar blivit ljusare men att vissa former ständigt återkommer.

– Det är ett slags dagboksbilder som visar vädret, säger hon och vi enas om att konstverken både fungerar som väderkartor – och att de är mer spännande än SMHI:s och gott kunde ersätta dem.

I de inre rummen är konsten inte upphängd än men ett rum vimlar av Suzanne Möllers teckningar. De visar det bohuslänska granitlandskapet.

Artikelbild

– Jag har gjort massor och kanske låter jag dem bara ligga framme såhär, säger hon och pekar på en driva teckningar som ligger i en fönsternisch.

Hon berättar att de är gjorda i norr Bohuslän, Gerlesborg, där hon vistades med den kände akvarellisten Arne Isacsson som grundade Gerlesborgsskolan.

Artikelbild

– Han var runt 90 år då så han var tvungen att vila mitt på dagen och då gick jag ut och tecknade på fri hand.

Också Dani Slipicevic är på väg att utforska ett nytt medium.

– Nu arbetar jag mycket med fotografi. Jag har ett projekt men det bygger på att jag kan uppsöka vissa platser som varit betydelsefulla för mig, säger han och bevisar på nytt att både han och Suzanne Möller blickar såväl fram som tillbaka när möts under Galleri Kronans gemensamma tak.