Spelbutikernas hyllor dignar av nyutgåvor av gamla spel, som putsats upp och släppts till nya generationers tv-spelskonsoler. USA-baserade utvecklaren Bluepoint Games har blivit expert på området, och gett bland annat "Uncharted", "Metal gear solid" och "Shadow of the colossus" nytt liv. I det sistnämnda spelet, som ursprungligen släpptes 2005 till Playstation (PS) 2, har bolaget dessutom gjort om spelet två gånger, först till PS3 och nu nyligen till PS4.

Nyversionen av "Shadow of the colossus" har fått fint kritikermottagande sedan det släpptes för en månad sedan.

"Spelet är fortfarande relevant tack vare dess tidlösa historia och att det lockar spelare med alla bakgrunder och preferenser", säger Lowe i en mejl-intervju.

Artikelbild

| "Burnout paradise" från 2008 släpps snart igen.

Affärsmässigt smart

Lowe medger att det inte går att förneka att en nyutgåva av ett framgångsrikt spel till en ny publik är ett smart affärsmässigt beslut, men att många brister i kvaliteten.

"När listan på spel som folk vill se omgjorda minskar, så kommer vi antagligen att se fler enkla försök att tjäna pengar på spel som hastas fram".

Han säger också att Bluepoint tvingas tacka nej till olika spel man skulle vilja göra om, men som man inte hinner med. Det leder enligt Randall Lowe till att slarviga utgivare gör dem i stället.

Artikelbild

| Nyversioner, så kallade remakes, är populära i dag. Arkivbild.

"Det sårar oss, som spelare och proffs, att se det."

Bygger på bra spel

Artikelbild

| Nyutgåvan av "Shadow of the colossus" till Playstation 4 är snyggare och kontrolleras på ett modernt sätt. "Det är som man minns att det var att spela, inte som det verkligen var att spela", säger producenten Randall Lowe.

Men John Eidelmann, ordförande för Angi, branschföreningen för nordiska spelindustrin, håller inte med om oron.

Det är klart att utvecklarna ser det som en möjlighet att tjäna mer pengar. Det är en mindre kostnad att remastra något (göra nyversion) än att göra något helt nytt, man gör det ju för att tjäna pengar, det är inget snack om den saken.
Artikelbild

| Att nytugåvor kan sälja bra är "Crash Bandicoot n-sane trilogy" ett bra exempel på. Det var förra årets tionde mest sålda spel.

Flera av nyutgåvorna, som "Crash Bandicoot" och "Uncharted", har sålt bra i Norden. Eidelmann ser "bara vinnare" när nya spelare kan introduceras till en befintlig serie.

Så länge det finns ett bra spel i botten så funkar det. Det finns några exempel där det inte funkar, då har det ofta berott på att det inte var den bästa licensen från början, säger han.