Lite oväntat stöter man på honom i samband med Madlen Herrströms utställning på Galleri Sander. Men han nämns i Anders Hallengrens dikt Utmarksfärden, som utgör ett underlag för målningarna.

 

Hon har använt sig av strofer och ord ur dikten och utställningen kan på ett sätt fungera som en kommentar till dikten, men Madlen Herrström färdas fritt genom landskap som framför allt förvandlats till minnen.

 

Hennes målningar kan heta Nytt hopp, Urtidsliv, Alltid i rörelse och På ön i Oceanen för att nämna några titlar. Fästpunkterna finns i dikten, men sättet att söka upp dem är hennes eget. En målning som Utsiktsberget kännetecknas av en lika robust som naivistisk omedelbarhet - en orange sol släcks i ett hav av barnteckningsvågor. Anslaget återkommer också i målningar som Barndomslandskap och Nytt hopp.

 

I den sista anar man en geografisk bestämning och en text på duken säger att motivet är hämtat från Abisko. Solen röd som en lackstämpel över ett snöklätt bergsmassiv och svarta siluetter som markerar den avlägsna skuggbild av "linbanans uppfordringsverk" i Hallengrens dikt. Orten nämns inte i texten, men minnet saknar vägskyltar och Madlen Herrström tycks snarare spana efter den ljudlösa väntan som utgör ett slags underström i dikten.

 

 

Starkast intryck gör Madlen Herrströms sätt att genom små förskjutningar förändra tilltalet. Det sker nästan omärkligt, men plötsligt ersätts den barnsliga enkelheten för mer sammansatta strukturer, som kan påminna om geologiska skiktprov. Det bidrar till en oväntat variationsrik och utmanande utställning som ställer krav på förmågan att avläsa också finstilta skiftningar. Dessutom är utställningen också ett bra sätt att närma sig Anders Hallengrens dikt, som finns i samlingen Dagrar och stränder.