Alltså jag vet inte hur jag ska förklara, men sex är inget som jag tänker på på det sättet, så det är inte lika viktigt för mig, säger Tesfay (Ahmed Berhan) till Mika (Fanni Metelius).

De två rollfigurerna sitter hemma i soffan och försöker prata om det som har blivit ett allt större problem i deras relation: Tesfays brist på sexlust. Men samtalet blir styltigt och forcerat och i nästa scen hukar en fortsatt oroad Mika framför Google i ett desperat försök att ta reda på vad det är som inte stämmer.

100 procent ocensurerat

Artikelbild

| För Fanny Metelius var det viktigt att göra en film som ligger nära verkligheten och som inte försöker presentera en idealisk bild av kärleksrelationer. Pressbild.

Scenen ovan är hämtad ur långfilmsdebuterande Fanni Metelius film "Hjärtat". Precis som många andra scener präglas den av vardagsnära realism med en bitvis smärtsamt hög igenkänningsfaktor. Och det är ingen slump: strävan efter äkthet var en central punkt för Fanni Metelius arbete med filmen.

De detaljer som är med i filmen är 100 procent ocensurerade. Det var viktigt för mig att göra den på det sättet, för vi tar efter det vi ser på film och tror att folk i allmänhet lever som de gör där. Därför tyckte jag att det var viktigt att visa hur saker och ting verkligen är utan att försöka polera något, säger hon.

Filmen är ett relationsdrama som skildrar kärleken så som den fungerar för många: Tesfay och Mika blir tillsammans och flyttar ihop. Förälskelsen mellan de två är ömsesidig. Men det dröjer inte länge förrän relationen drabbas av problem, där Tesfays vikande lust kanske är det mest uppenbara.

Destruktivt förhållande

Samtidigt, understryker Fanni Metelius, är det inte bristen på sex som är det egentliga problemet i den relation som filmen kretsar kring. Den större bilden handlar i stället om ett destruktivt förhållande där Mika till slut blir medberoende.

Mika blir väldigt upptagen av Tesfays upplevelse av relationen och sätter hans tankar och känslor före sina egna. Jag tycker att det är sorgligt att vi har den här bilden av relationer, för det innebär att om man längtar efter kärlek och samtidigt har lätt för att börja serva andra, då kan man lätt hamna där.

"Hjärtat" kan närmast beskrivas som Fanni Metelius hjärtebarn: Hon har både regisserat, skrivit manus - och spelar dessutom huvudrollen. Men det sistnämnda fanns inte med i planerna från början. För rollen som Mika provspelade flera andra tjejer innan Metelius drabbas av insikten att hon skulle kunna göra det på egen hand. Det gav henne också möjligheten att jobba med frågor om gränsdragningar och dynamik mellan olika sorters produktionsroller.

Få folk att prata

När filmen nu får premiär hoppas hon att den ska tala till människor som inte tidigare har sett sina problem skildras på film.

Mitt mål är att folk ska se den och prata och ha den som referenspunkt om man har en vän som är i en destruktiv relation så kan man ju säga så här: ”nu är det är som i 'Hjärtat'”.