En skulptur liknar en smäcker björkstam men det första naturlyriska intrycket viker undan när jag ser att det är en gestalt med en rostig järnkrok som hand som står på bränd mark.
Likaså är Falah Alanis andra skulpturer. En innehåller brända böcker, kolbitar, ett munspel och ett par glasögon som delvis är nedsmälta. En tredje hälsar mig välkommen, i dess innandöme ryms en tulpanknopp och ett par bouleklot.
Omkring dem finns stora gråa eller gröna målningar. På den gröna ser det ut som mynningen av vapen riktas mot betraktaren och man anar också konturen av soldaternas huvuden. På en grå målning paraderar militärhelikoptrarna förbi som ett flyttsträck av mekaniska fåglar.
Falah Alani är från Bagdad, född 1967, och har haft utställningar i flera länder. Hans utställning Sång av aska är kraftfull och tydlig.
I det inre rummet, dväljs Saad Hajo med sina satirteckningar av Syriens härskare Bashar al-Asad och ett datorspel där man kan fälla honom och hans jämlikar, där Tobias Nurmiranta står för konstruktionen. Här finns också berättelser om andras upplevelser av världens diktatorer. Så heter också Hajos utställning Född diktator.
Med Falah Alani och Saad Hajo kliver den stora världen in på Galleri Kronan vilket känns välbehövligt
i detta lokalt drivna konstnärsgalleri. Vad som händer i Syrien och Irak sätter också spår här. Falah Alani har också satt ord på det:
"Jag har målat alla de här konstverken under ett tema. Temat handlar om det Irakiska kriget, när Bagdad färgades grått av krigets bränder och
betongmurarna. Murarna som sönderdelar staden. Mer än fem miljoner levnadsöden i den här svåra situationen. Jag var en av dem. Jag var ett vittne till vad som hände och via konsten vill jag vittna."