Kärlek trots gammal fejd

Ett första steg mot en assyrisk/syriansk filmkonst. Så beskriver skådespelaren och producenten Nabil Anni filmen Kärlekens väg, som visas i Norrköping inom kort.
I fredags visades den assyrisk/syrianska filmen Darbo D’ Hubo i Hallunda Folkets hus utanför Stockholm. Det var Sverigepremiär, men de närmaste veckorna blir det föreställningar också på andra håll i landet.

 

- Vi kommer att visa den på orter där det bor många assyrier/syrianer, säger Nabil Anni som spelar huvudrollen, men också varit producent.

 

Han är verksam i Tyskland och bor i Gütersloh, Nordrhein Westfalen, men är på besök för att lansera filmen i Sverige.

 

På söndag visas filmen på Folkborgen här i Norrköping, men den sätts också upp i städer som Södertälje och Västerås för att nämna några av platserna.

 

 

Nabil Anni beskriver filmen som en romantisk komedi och den svenska titeln är Kärlekens väg.

 

- Det handlar om ett ungt par som förälskar sig i varandra, men det hela försvåras av en gammal släktfejd. Fiendskap som går ett halvt sekel tillbaka i tiden, berättar han och förklarar att det finns ett budskap inbäddat i berättelsen, som ställer anpassningen till en modern livsstil på sin spets.

 

- Vi säger att det räcker nu. Vi vill leva här och då måste saker förändras.Vi måste tala om integration och även om många i den äldre generationen förstår det här är det inte alltid så lätt, säger han.

 

 

I Tyskland har filmen visats i femton städer och reaktionerna har varit bra. Han berättar att en av de scener som väckt störst uppskattning återger hur en biskop vänder sig till de båda föräldraparen och säger: "Trettio år i väst, men inget har förändrats."

 

Nabil Anni ler och berättar också att filmen inte bara lockat landsmän.

 

- När vi visade den på en biograf i Wien var majoriteten österrikare. I en publik på 200 personer var det bara 40 av oss, säger han.

 

Kärlekens väg är den första assyrisk/syrianska spelfilm som gjorts och Nabil Anni berättar att han startat ett produktionsbolag för att få fart på tillverkningen.

 

De integrationsfrågor som filmen väcker är viktiga. Själv var han tolv år när han kom till Tyskland från Turkiet och i samband med visningarna har han hållit seminarier om dessa, men filmandet är också ett sätt att förhålla sig till den assyrisk/syrianska ursprungskulturen

 

- Vi har böcker och teater, men de filmer som gjorts tidigare har mest varit dokumentärer. Vår kultur är en av de äldsta i världen och härstammar från det mesopotamiska tvåflodslandet mellan Eufrat och Tigris. Vårt språk talades redan på Jesu tid och det vore synd om arameiskan i likhet med latinet bara skulle bli ett universitetsämne i framtiden, säger han.

 

Men vägen från tanke till filmpremiär var lång. Regissören heter Aziz Said, som också skrivit manus på Nabil Annis grundidé.

 

- Alla som medverkar är landsmän, men de har varit svåra att hitta eftersom så få av oss arbetar med film. Jag fick leta i hela Europa för att få tag i folk till inspelningsteamet, men allt som allt har tusen personer varit berörda av arbetet. Det är något jag är stolt över, säger han.

 

 

En ny film är på gång och han hoppas att inspelningen kan börja i sommar.

 

- Det är en fantasi om vårt folk och den handlar om en familj som blir fördriven efter att ha förlorat sitt hus. Men det är sådant som händer på många håll i världen och berättelsen har en universell betydelse, säger han men tillägger att det också finns tankar på att göra en film om folkmordet 1915, då armenier, kurder, greker och assyrier/syrianer föll offer för turkiska nationalister.

 

- Men det är ett stort projekt och den skulle i så fall ha premiär lagom till hundraårsminnet av folkmordet. Men det hänger bland annat på pengar, säger han tillägger att han ser Kärlekens väg som ett första steg mot en assyrisk/syriansk filmkonst och förhoppningen är att den kan inspirera nya begåvningar.

 

 

 
 
  • MEST LÄST PÅ NT.SE