Lanseringen av E10 dröjer

Från första maj får bensinbolagen ersätta den vanliga 95-oktaniga bensinen med nya E10, som innehåller mer etanol. Men den misslyckade lanseringen av bränsleblandningen i Finland och Tyskland gör att branschen avvaktar.

A gas station attendant pumps gas Wednesday, March 2, 2011, in Portland, Ore. Oil prices rose above $102 a barrel Wednesday as fighting escalated in Libya and petroleum demand grew in the U.S. (AP Photo/Rick Bowmer) / SCANPIX Code: 436

A gas station attendant pumps gas Wednesday, March 2, 2011, in Portland, Ore. Oil prices rose above $102 a barrel Wednesday as fighting escalated in Libya and petroleum demand grew in the U.S. (AP Photo/Rick Bowmer) / SCANPIX Code: 436

Foto: Rick Bowmer

Östergötland2011-04-30 12:15

I dag innehåller blyfri 95-oktanig bensin som säljs på svenska bensinstationer cirka fem procent etanol, men i framtiden kan den innehålla dubbelt så mycket.

Från första maj är det tillåtet för bensinbolagen att blanda i upp till tio procent etanol. Tanken är att det ska minska koldioxidutsläppen från bensindrivna bilar. Moroten för bensinbolagen är att minskade utsläpp ger skatteavdrag.

I Finland, Frankrike och Tyskland har den nya bränsleblandningen, som går under namnet E10, redan ersatt den vanliga 95-oktaniga bensinen.

Tidigast i höst

Men trots att det alltså nu är tillåtet i Sverige så dröjer det innan E10 lanseras här. Enligt Ulf Svahn, vd på Svenska Petroleuminstitutet, kan det bli aktuellt som tidigast i höst.

- Jag vill inte ens säga så mycket, tidsplanen är mycket osäker, säger Ebba Tamm, ansvarig för produkter och miljöinformation på Svenska Petroleuminstitutet.

Att det dröjer beror till stor del på att lanseringen blev ett misslyckande i Finland och Tyskland. Där var många konsumenter osäkra på om den nya bränslebladningen var bra för deras bilar och valde helt enkelt bort den.

Går inte att köra

Det är nämligen så att en del bilar inte går att köra på E10, framförallt handlar det om äldre bilmodeller som i stället får fyllas med 98-oktanig bensin.

- Redan från början var osäkerheten stor och sedan personer som inte visste vad de pratade om uttalade sig om att en högre etanolhalt kunde ställa till problem även på nyare bilar så växte oron. Trots att detta dementerades så hjälpte det inte, säger Ebba Tamm.

- Det här är ett av skälen till att vi noggrant måste se över hur man informerar konsumenterna och lära oss av vad som gick snett i Finland och Tyskland. För om allt för många väljer att köra på 98-oktanig bensin istället så försvinner miljövinsten och då är det ingen idé att blanda i mer etanol.

Undvika osäkerhet

För undvika samma osäkerhet i Sverige har Bil Sweden, den svenska branschorganisationen för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar, redan nu tagit fram en lista över vilka bilmodeller som utan problem kan köras på E10.

- Majoriteten av alla bilar är med på listan och finns din bil med där så garanterar tillverkaren att den kan tankas med E10, säger Ebba Tamm.

E10

E10 är 95-oktanig bensin med tio procents inblandning av etanol. I dag innehåller den 95-oktaniga bensinen fem procent etanol. En högre inblandning av etanol i bensinen innebär att bränslet får lägre energiinnehåll, vilket leder till cirka 2 procents högre förbrukning. Dock minskar bilens koldioxidutsläpp. 98-oktanig bensin, med fem procent etanol, kommer även i fortsättningen att finnas kvar som alternativ för de fordon som inte kan köras på E10. På www.bilsweden.se kan du hitta listan över bilmodeller som klarar av E10.

 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!