• tisdag 29 juli 2014
Pippifest i värmen Perenkranz bakom scen Perenkranz bakom scen
Vädersponsor:

Qashqais vinnande koncept

Stockholm Nissan Qashqai generation två är här. Den första blev omåttligt populär när den kom 2007 så därför har det bara duttats lite här och där för att inte ändra för mycket i det vinnande konceptet.

Och visst, ännu lite bättre har det faktiskt blivit. Fortsatt succé är att vänta.
Det går mycket bra för Nissans Qashqai, som finns både som fem- och sjusitsig och kan väljas med enbart framhjulsdrift eller som fyrhjulsdriven. Sedan den lanserades för drygt tre år sedan har nästan 7 000 bilar sålts bara i Sverige.
- De går åt så fort de kommer. Vi säljer alla vi får, berättar Jenny Spetz Wojarski, företagets informationschef i Sverige.
Mest gillar vi den femsitsiga bilen med framhjulsdrift, fördelningen är ungefär 60/40 i båda fallen.
Populariteten är förståelig, det är väldigt lätt att tycka om Qashqai. Den är praktisk, har hög och bra sittposition, rätt kul motorer, är lätt och skön att köra och det är gott om plats för hela familjen.

Qashqai har den där typiska crossover/terrängbilslooken, korta överhäng och lite kaxig och robust attityd. Uppdateringarna handlar mest om lite kosmetiska förändringar i utseendet, som ny design i fronten och nya baklyktor.
Motorhuven är också ny och av någon outgrundlig anledning tyckte Nissans designer att den skulle tuffas till. Med hornliknande utbuktningar!
För den som har lite livlig fantasi kan det, från förarposition, synas som att ta sig en tur på Katlas rygg.
Nåja, inredningen kan jag inte klaga på, instrumenten sitter där de ska, stolarna är sköna och det är gott om plats för både prylar och folk.
Jo, förresten, jag skulle vilja byta plats på några av knapparna på ratten. Jag vill ha volymknappen högre upp, där kanalväljaren nu sitter. De blir då lättare att nå utan att slita blicken från trafiken.
En klar förbättring, jämfört med gamla Qashqai, är isoleringen mot ljud och vibrationer. Nytt isoleringsmaterial i motorrummet och byte av tätningsmassa runt vindrutan har gjort att man färdas tyst och bekvämt.

Fem olika motorer finns att välja mellan, två bensin och tre diesel. En till är på gång - en Pure Drive-version där CO2-utsläppen minskats från 137 till 129 gram per kilometer.
Den jag kör har en 2-liters bensinmotor med 140 hästkrafter kopplad till en steglös automatlåda, CVT, och fyrhjulsdrift. Startpriset för den är 230 500 kronor.
Tycker man att det räcker med framhjulsdrift startar priset på 211 500 kronor.
Vad väljer man då? Drivning fram eller på alla fyra hjul?
Ja, det beror väl på hur man tänkt använda den. Någon terrängbil blir den ju aldrig, men bor du backigt, slirigt och lite oländigt - ta fyrhjulsdrift. Bor du i stan - då räcker det med framhjulsdrift.

 

Motor & trafik

x