Stort, större, störst. Trenden har varit tydlig de senaste åren. I takt med att originalfälgarna blir allt större, så blir eftermarknadsfälgarna ännu större.

– Trenden är att använda originalfälgarna till vinterdäcken och sen köper man en storlek större till sommarhjulen, säger Niklas Clerbin som är ägare till Linköpings Gummicentral.

Flera av de stora fälgtillverkarna låter dig prova fälgarna på din bil i digitala verktyg. Antingen kan du knappa in ditt registreringsnummer och få upp en bil av samma modell som din, eller så kan du ladda upp en bild på din bil och börja bläddra dig igenom alla fälgar som passar.

Artikelbild

| Montering. I verkstaden monteras däck på alla typer av fälgar.

– Beställer du en fälg idag får du en som är anpassad för just din bil. Så var det inte förr. Då fick du med en låda muttrar och fyra centreringsringar, å sen var det bara å köra. Det är den största och tydligaste trenden. Sen gäller inte det bara 17 eller 18 tum, utan ända upp till 22 tum.

Men det blir inte bara större, utan också allt bättre fälgar på våra bilar.

– Vi säljer mycket premiumfälgar. Folk börjar inse att ju större fälgen är, desto skörare blir den om man kör i ett potthål.

När det gäller designen på fälgarna ser Niklas Clerbin ingen tydlig och övergripande trend.

Artikelbild

| Störst. Fälgarna som ska på Niklas bil är lite för stora för firmans lånebil. Trots storleken så väger de knappt fyra kilo styck.

– Fälgar är väldigt individuellt. Det är som att välja skor. En del vill ha många ekrar, andra få. Några vill ha en svart fälg, andra traditionellt silver. Allt finns att välja på. Oftast är det två som ska bestämma. Vi har många tjejer som är med och väljer, och det är bra, de har bra smak.

Tjatar man lite så kanske Niklas Clerbin kan se att tvåfärgade fälgar är en liten trend. De stora tillverkarna hakar på och något som inte är här riktigt än, men som Niklas är övertygad kommer, är färgmatchade fälgar.

Artikelbild

| Svart och guld. Färgsättningen för tankarna till Ronnie Peterson och hans John Player Special Lotus.

– Våra stora fälgleverantörer har väl inte varit jätteduktiga på det, än. Men det kommer att komma.

Nya material i form av kolfiber är något annat Niklas tror är på väg. Redan idag har han kunder med Ferrari och Maserati som har kolfiberfälgar - och kolfiberbromsar.

– Då gäller ytterst stor försiktighet. Lossar man fälgen och tappar ner den på bromsskivan så att den spricker är det bara att sätta upp en lapp på dörren och lägga ner, säger Niklas och skrattar.

Förr fick man ofta betala ett högt pris för en snygg sommarfälg. Inte nog med att de var dyra, man fick också pruta bort en hel del komfort när fälgen växte och däcket fick en allt lägre profil. Det menar Niklas Clerbin att både däck- och fälgtillverkarna har kommit till rätta med.

– Däcken är A och O när det gäller komfort och ljudnivå. Men sen spelar det stor roll att fälgen verkligen är helt rund och av ett bra material. Köper man en billig fälg som inte är rund så spelar det ingen roll vilka däck du sätter på. Men de kända märkena har blivit rejält mycket bättre de senaste åren.