- Tanken är att den ska renoveras under sommaren, säger Raymond Axelsson, teknisk chef för Norrköpings Hamn och Stuveri.
Tro´t eller ej. Men snart kan kanske privatpersonen Lars-Göran Karlsson, som i många år har kämpat för kranen, andas ut. Den omdiskuterade kranen invid Hamnbron har under åratal befunnit sig i ett ingenmansland. Förfallet har gått långt och i dag står den sned, med flagande färg och med ett ruttet träverk. Dessutom är luckorna upp till styrhytten uppbrutna.
I förfall
Alla inblandade har ansett att den har stort symbolvärde och borde räddas. Frågan var bara vem som skulle betala. Den senaste kalkylen nämner en kostnad på minst 480 000 kronor. Kommunen har, efter många om och men, tagit beslut om att kranen ska räddas.
Och det är Hamnbolaget som har åtagit sig att rusta och rädda kranen, mot att kommunen sänker det fasta arrendet med motsvarande kostnad.
Som gåva
- Vi tar ansvar för själva restaureringen. Var den ska stå och vilken färg den ska ha ligger inte på vårt bord, säger Raymond Axelsson.
Hamnkranen överlämnades som gåva till kommunen från Norrköpings hamn 1986 för att just bevaras som ett minne från sjöfarten förr i tiden. Den byggdes vid Maschinenaktiengesellschaft Augsburg-Nürnberg år 1914 och kom därpå till Norrköpings hamn. Där stod den placerad vid den norra kajen, men togs ur bruk 1980. Den är den enda som finns kvar av den typ av kranar som förr kantade kajerna i Norrköpings hamn.
Byggnadsminne?
Lars-Göran Karlsson har även begärt att kranen ska förklaras som byggnadsminne. Något som brukar ta flera år att genomföra och dessutom får inga åtgärder göras på det objekt som står under utredning. Men där har länsstyrelsen gett ett besked.
- Länsstyrelsen har svarat att en utredning om en byggnadsminnesförklaring inte är något hinder för en renovering och flyttning, säger Bror Tommy Sturk, stadsantikvarie i Norrköping.