Arbetet med omvandlingen av Hageby Centrum påbörjades redan under hösten 2011 och det är en storsatsning som nu genomförs till kostnaden av flera miljontals kronor.
Anledningen till att ägarna Steen & Ström väljer att byta namn är att man vill se handelsplatsen i Hageby som ett regioncentrum.
- Med namnbytet ger vi en tydlig signal om att vi inte bara är en del av Norrköping och Hageby utan ett regioncentrum. Vi har märkt att Hageby fungerar i Norrköping men vi har ambitionen att vara regionens största köpcentrum. Vilket vi är i dag, men vi vill också nå konsumenter utanför närorten och då är Mirum Galleria sätt ur ett längre perspektiv mycket tydligare för vad vi står för, säger centrumchefen Peter Löfquist.
Han säger att man redan har framgång men att man vill stärka köpcentret ytterligare genom den här satsningen och något man tagit fasta på under den här tiden är att satsa på miljön och försöka få köpcentret lite mer trivsamt.
Flyttat om mycket
- Vad vi har gjort är bland annat ett antal rockader, hyresgäster har bytt plats och dessutom en kraftfull förändring av en del platser. Även inredningen har fräschats upp, säger Peter Löfquist.
Även skyltningen har förbättrats och på vägar till galleriet finns skyltar som visar var köpcentret finns och var parkeringsplatserna är belägna.
- Nu vill vi bredda oss ännu mer, vi vill nå ännu längre ut och vi ser att det fortfarande finns en potential för Norrköpings handel att växa.
Betyder överraskande
Namnet Mirum är taget från latin och betyder överraskande och hela det här namnbytet har hållits hemligt ända tills nu. Inte ens hyresgästerna
i Hageby Centrum har känt till namnbytet, även om många anat det. I går kväll klockan 22.00 avslöjades projektet för de anställda i köpcentret.
Det kommer säkert ta tid att etablera namnet, men om två år tror Peter Löfqvist att det smält in hos alla.