NT har uppmärksammat skyltfloran i staden. Många retar sig på att det är för många olika skyltar om hastighetsgränser och anser att det stjäl fokus från själva bilkörningen när man måste hålla koll på alla skyltar.
Trozelligatans skyltar
- Det nämndes att det fanns 48 skyltar på Trozelligatan, men skyltarna finns på andra gator som ansluter till gatan, men inte på den gatan, säger Johan Swärd.
Han har följt debatten och tidigare konfronterats med frågorna som ställdes i chatten.
Antal övergångsställen
- En huvudled med 50-gräns kan upplevas som bred, men då måste man ta hänsyn till hur många övergångsställen det finns där, säger han som exempel på varför hastigheter kanske måste sänkas i vissa fall.
- I centrum har vi 50, men medelhastigheten är 30, påpekar han.
Det finns vissa sträckor som är otydligt skyltade, medger han:
- När man kör på Lidaleden och Hagebygatan är det 40 på båda gatorna, men när man svänger av på någon av gatorna så vet man inte att det ska vara 40.
Det verkar skilja runt 20 km/timmen mellan er och medborgarna, som vill köra lite fortare?
- Vissa har svårt att veta vad som gäller. Men det är många som vill ha 30 i bostadsområden.
Även ytterområden
Framöver ska även ytterområden som Åby, Krok-
ek och Skärblacka få nya fartgränser, men där är det lättare att ordna eftersom det inte är så många vägar att ta hänsyn till.
Döda och skadade
Han svarade också att årligen förekommer några dödsfall och 15-20 personer skadas med bestående men i Norrköpingstrafiken.