om Norrköpings reklamskyltar längs E4 Ulf Svensson skriver i en debattartikel den 25 juli att skyltarna efter E4 är dålig reklam för Norrköping. Med mångårig erfarenhet från marknadsföring av olika slag, bland annat med platsmarknadsföring, vill jag gratulera Norrköping till en lyckad satsning med sina E4 skyltar.

Genom variationen och fyndighet kommuniceras Norrköpings grundvärden och tillgångar som till exempel härliga och lockande miljöbilder, musikupplevelser eller "Ursäkta röran - utbyggnad pågår" som nyligen satt uppe, dessa budskap signalerar positiv utveckling för staden. Alla vet att när det byggs, då finns det en framtidstro!
Budskapen och bilderna samlas kring den återkommande och välkomnande frasen - Upplev Norrköping! i en grafisk profil som skapar igenkänning och kontinuitet. Det är bra kommunikation och marknadsföring!

De flesta människor vill bo, leva och verka från ställen som visar upp utveckling för sin omvärld. Skyltarna kommunicerar just detta, att det finns mycket att uppleva kopplat till Norrköping med omnejd.
Det är bra kommunikation och marknadsföring, dessutom utbildande.
Jag hade inte känslan av utveckling och upplevelse i och omkring Norrköping innan skyltarna börjande "tala" till mig som förbipasserande och väcka ett intresse att uppleva eller veta mer om stadens utvecklingsplaner.
Hela sättet att kommunicera är välkomnande på ett nyskapande sätt.

Det som Ulf efterlyser kan man finna efter vägarna i hela Sverige. "Välkommen till ... - Staden som ." och så vidare. Hur många av dessa har man inte passerat?
Hur välkommen kan man känna sig på en motorväg i 110 km i timmen, ofta med stort avstånd till själva staden.
Hur många av de traditionella skyltarna kommer man ihåg?
Hur mycket kunskap eller nya positiva värderingar får man när man passerar sådana skyltar? Tämligen få. Det är inte marknadsföring, det är mer en information vid vilken plats eller stad man strax passerar, vilket förmodligen de flesta bilister redan vet.

Norrköping har tagit ett bra grepp och har alla möjligheter att effektivt kommunicera sina grundvärden, tillgångar och upplevelser med dessa skyltar.
Grattis Norrköping, till en framsynt kommunikationsstrategi som skapar nyfikenhet.
Lockas till att citera nobelpristagaren John Steinbeck: "Förmågan att i dag tänka annorlunda än i går skiljer den vise från den envise."