Skillnader vid provbedömning oroar

Stockholm En granskning av 29 000 nationella prov som gjorts av Skolinspektionen visar på stora skillnader i lärarnas bedömning av proven.

Det oroar Ann-Marie Begler, generaldirektör vid Skolinspektionen.

Begler är dock inte förvånad över att det finns skillnader i olika lärares bedömning av proven.

-Att det är olika bedömningar när det gäller uppsatser exempelvis är inte särskilt förvånande, men jag är förvånad över att skillnaderna är så stora. De är väldigt stora skillnader i vissa enskilda ämnen och i vissa skolor, säger hon till TT.
-Vi kommer nu att gå tillbaka till de skolor där det varit stora avvikelser och ställa frågor om hur de nationella proven rättas till exempel, säger hon.

Konsekvensen av att det finns olikheter i bedömningen mellan lärare är att många elever under årens lopp kan ha fått betyg som inte stämmer med deras kunskapsnivå.

-Då undrar många, vad är det för problem om eleven fått ett bättre betyg än den skulle haft, för det glädjer ju både eleven själv och föräldrarna. Men kanske blir de inte så glada när de inte klarar studierna på högskolan, säger Ann-Marie Begler.

I granskningen har Skolinspektionen kontrollrättat 29 000 prov från 2009. Resultatet blev i många fall att kontrollrättaren gav ett lägre omdöme om provet än vad ursprungsrättaren gett.

Störst skillnad fanns i prov i årskurs nio och gymnasieskolan.

Inspektionen har däremot inte gjort någon bedömning av vilken rättning som är rätt eller fel.

Myndigheten föreslår nu bland annat att proven ska konstrueras om så att utrymmet för tolkning av resultaten ska minska.

Alla elever i årskurserna tre, fem och nio och i gymnasieskolan genomför årligen nationella prov.

De största skillnaderna i bedömningen finns i de delar av proven där eleven fritt fått formulera ett längre svar.

Det här är första gången bedömningen av de nationella proven granskas. Granskningen gick till så att Skolinspektionen anlitade 211 erfarna och ämnesbehöriga lärare som fick rätta om prov från 633 skolor över hela landet.

Efter deras granskning fick i vissa fall också ytterligare en lärare göra en bedömning. Det gällde när skillnaderna i bedömning var stora mellan ursprungsrättaren och kontrollrättaren.

 
 
  • Mest läst
  • Senaste Nytt
  • Senaste nytt
  • Mest lästa