Ideella föreningen Sweden Rocket Research Group (SRRG) i Linköping ansöker om att få placera en raketramp på Bråvalla sommaren 2015. Där ska förenigen göra tekniska rakettester.

– Uppskjutningen av raketen kommer att ske från Bornholm, säger Sebastian Borg, som tillsammans med ett par kompisar startade raketprojektet häromåret. På ett fält i Väderstad görs olika tester. Men uppskjutningen ska ske i Östersjön, vid danska ön Bornholm, där danska militären ser till att det inte förekommer någon flyg- och sjötrafik i området. Sebastian Borg berättar att raketföreningen får betala en avgift på 35 000 kronor till militären för uppskjutningen.

Raketerna som utvecklas är 12 respektive tre och en halv meter långa.

Artikelbild

Raketerna drivs av flytande oxygen och etanol.

– Raketerna drivs på flytande oxygen och etanol. Oxygenen speedar upp brännprocessen i etanolen sex tusen gånger, säger Sebastian Borg.

Det är en liten förening med åtta aktiva, alla självlärda rymdentusiaster.

Meningen med föreningen är att tillverka en raket för uppskjutning till tio mils höjd, till att börja med. Föreningen har kontakter med andra raketentusiaster världen över, och inhämtar den vägen nya kunskaper. Linköpings universitet, Saab Aero Space och statliga rymdbolaget ger tekniska råd.

Ett viktigt syfte är också att bevisa att det går att skapa en lågbudgetraket:

Artikelbild

| Det är många tester innan uppskjutningen kan ske.

– Det kostar 300 000- 400 000 kronor. Det bara är en myt att det ska behöva kosta så mycket att skjuta upp en raket, säger Sebastian Borg.

Olika sponsorer hjälper till att finansiera projektet. Föreningen har faktiskt förhört sig om att få använda den statligt ägda raketbasen Esrange utanför Kiruna, men det blev nobben.

Artikelbild

Raketföreningen SRRG vill placera en ramp på Bråvallafälten för att göra motortester 2015.

Nu hoppas den få placera en raketramp på Bråvallafältet sommaren 2015. 12-metersraketens motor ska testas. Raketen väger 2,3 ton varav 1,4 ton är bränsle.

– Bråvalla är idealiskt eftersom vi kan spärra av hela området. Militären brukar alltid vara intresserade av vad vi håller på med, liksom brandmyndigheterna. Vi tänker hela tiden på säkerhet. Vi hanterar ju 600 liter av vardera bränslen (etanol och flytande oxygen), säger Sebastian Borg som också nämner att ljudstyrkan i raketmotorn är 130-14 0 decibel.

Artikelbild

Raketprojektet drivs med stor öppenhet. Via en hemsida och filmer på Youtube informerar SRRG om hur det går, om både framsteg och bakslag på vägen mot rymden.

Än så länge finns dock inga planer på bemannade rymdfärder.