Sydfart är landets äldsta fartyg i trafik

I nästan 130 år har den "gamla damen" trafikerat, inte De sju haven, men väl Göta kanal och kustvattnen kring Sverige. I går låg hon vid kaj i Norrköping och lastade växtnäring.

Kapten Larry Hansson i sin miljö - styrhytten. Sydfart är hans fjärde fartyg och en klenod enligt fartygsexperter.

Kapten Larry Hansson i sin miljö - styrhytten. Sydfart är hans fjärde fartyg och en klenod enligt fartygsexperter.

Foto: Ida Ling Flanagan

Norrköping2008-04-01 00:17
Sydfart är Sveriges äldsta i trafik varande fartyg. Förmodligen ligger hon i toppskiktet även om man räknar in all världens fartyg. Hon har till och med fått bidrag som arbetslivsmuseum av Riksantikvarieämbetet.- Det finns kanske något äldre fartyg nere i Söderhavet, säger styrman Peter Hansson. Men jag är inte säker. I Norrköping har vi varit hundratals gånger.Olof Trätälja
Sydfart byggdes 1879 i Torskog och fick namnet Olof Trätälja efter vikingahövdingen. Med tiden blev det nya ägare och hon bytte namn. Efter Olof Trätälja blev det 1965 Hamnfjord, sedan 1969 Stigfjord och 1972 Ann. När så Larry Hansson köpte fartyget 1977 fick hon namnet Sydfart.Kapten är Larry Hansson, som trots sina 80 år, för befäl på fartyget. Sonen Peter är styrman och gode vännen Rune Westerberg är på den här resan med som matros.- Egentligen är jag pensionerad båtsman från Sjöfartsverket, berättar matros Westerberg. Men när Larry ringde och frågade om jag ville följa med ett par resor gick det inte att tacka nej.Göta kanalbåt
Närmast kommer Sydfart från Klintehamn med last av växtnäring. Efter avlastning i Norrköping lastas nästan 245 ton annan gödning ombord. Så tillbaka till Klintehamn. Sedan blir det Kalmar för att lasta raps.- Vi har gått med raps till Karlshamn, spannmål till Danmark och sten till Polen, berättar Larry Hansson som har ett långt förflutet till sjöss. Men egentligen är fartyget byggt för att gå på Göta kanal. Djupgåendet är bara tre meter.Redan på 40-talet började Larry Hansson sin karriär till sjöss:- Under slutet av kriget gick vi i minsvepta rännor. Det gick bra. I dag med alla tekniska hjälpmedel är det inga problem. Men det gick förr också.Om grabben Peter, styrman, med tiden kommer att ta över är osäkert.- Det är inte lönt, säger Larry Hansson tyst. Det ger inga pengar. Det går nästan inte att driva någonting här i Sverige längre.Förskjutning i lasten
Medan stuvarna lastar säck efter säck med växtnäring, berättar Peter Hansson om åren till sjöss:- Vi är ute nästan jämt. Med sådan här last går vi bara i bra väder. Vi tar inte risken att få en förskjutning i lasten.Det hände i höstas. Sydfart var på väg mot Slite och fick bekymmer utanför Landsort. En förskjutning i lasten gav fartyget 30 graders slagsida. Det kraftigt lutande fartyget fick assistans av både fartyg och räddningshelikopter. - Man vet ju aldrig, säger Peter Hansson. Men vi kunde gå tillbaka till Södertälje och lasta om.Värre var det med Larry Hanssons andra fartyg, Rex. I tät dimma gick fartyget på vid Hanö. Det var 1961. Sedan kom en kraftig storm och slog sönder Rex. Under åren har Larry Hansson haft fyra fartyg.Sydfart är enligt båtentusiaster en riktig "pärla". Skinande blank i färgen och mycket väl underhållen. Varje år tas hon upp på varv för underhåll och målning. In i fartyget går ingen med skorna på. Allt är rent och putsat. Motorn - en Volvo Penta på 330 hk - har inte en fläck.- Motorn är från 1972 och helrenoverad fyra gånger, upplyser styrman Peter Hansson. Den går ju ständigt och måste vårdas. Men när fartyget var nytt satt det en ångmaskin på cirka 90 hk i dåvarande Olof Trätälja. Den gav en enorm kraft med sitt stora svänghjul.Sydfart är en raritet, ett stycke kulturhistoria och det är synd att inte allmänheten kan se henne där hon ligger vid Supras inhägnade kajområde. Dokumentärfilmaren Sten Alskans har med stöd av Riksantikvarieämbetet gjort en dokumentärfilm om fartyget - Sydfart går nordvart.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om