Skillnader i områdena för att få hjälp
Har du ett litet barn med språkstörning gäller det att du bor i rätt område för att få hjälp.
På vissa håll inom förskolan jobbar läs- och skrivpedagogerna områdesöverskridande, vilket innebär att finns viss tid även i förskolan. I södra området är det i stället förskolan som ska erbjuda hjälp, enligt Mia Wiman Olsson, programsekreterare och ansvarig för de kommungemensamma resurserna på Norrköpings kommun.- I förskolans normala verksamhet har de fokus på språkutvecklande insatser och det är något som de är duktiga på. Jenny Ohlin vill helst ha kvar sonen på förskolan, men där har hon fått besked att de inte har resurser att ge honom speciell språkhjälp. - Det kan förskolan inte svara, då gör man fel. Förskolan och skolan har i uppdrag att ta reda på hur svårigheterna ser ut och tillgodose de här svårigheterna. Det handlar inte bara om ekonomi utan även om att planera och strukturera verksamheten på rätt sätt, säger Mia Wiman Olsson. Kan ta hjälp
Att ha kvar barnet i den vanliga gruppen och få vara bland barn som pratar bra ökar chansen till ett bättre språk. För de barn som ändå behöver särskild hjälp kan förskolans personal få råd av dem som jobbar på Högalundsenheten.- En logoped kan också hjälpa till. Förskolan kan också ansöka om att få råd och stöd genom de kommungemensamma resurserna. Om ett barn har så speciella behov så att det kräver förstärkning på personalsidan får förskolan ansöka om det hos sin områdeschef.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!