– Det är skamligt och oseriöst att de gör så här, säger Barbara Danielsson, som verkligen försökt göra allt för att slippa ha någon fortsatt kontakt med företaget PSW Trading AB/Borsta.se.
Pekka Lehtinen, konsumentvägledare på Norrköpings kommun, håller med. Han känner igen tillvägagångssättet.
Kalsonger och Omega 3
– Vi här på konsumentvägledningen har fullt med trosor, kalsonger och Omega 3 som den här sortens oseriösa företag skickat hem till folk. Ofta är det telefonförsäljare som ringer och tjatar på folk, som till slut säger ja till gratis prover. Men sedan kommer det en faktura ändå, säger han.
Han anser att det är solklart att företag som skickar hem varor, ofta som ett löpande abonnemang, utan att ett avtal tecknats med kunden bryter mot lagen.
– Jag uppmanar folk att inte betala, utan bestrida första gången det kommer en faktura. Man behöver inte bry sig om påminnelserna. Det räcker att bestrida en gång och om det går till inkasso. Konsumenterna måste vara lite tuffare. Det är så många företag som inte är seriösa för fem öre.
Skickade tillbaka
När Barbara Danielsson och hennes make Olof fick tre tandborstar i posten blev hon irriterad och skickade genast tillbaka dem med ett brev där hon konstaterade att de inte hade beställt några varor. Hon ringde dessutom företaget, utan att komma fram, när en faktura om 75 kronor damp ner i brevlådan ett par veckor senare.
– Jag gjorde som de sade på telefonsvararen att man ska göra om man vill avbeställa varor. Jag förstår inte att det ska vara så mycket hallå för 75 kronor.
Betalningspåminnelse
Men det var inte nog med det. I maj fick de en betalningspåminnelse från företaget Gothia Financial Group AB där de lagt på 50 kronor i påminnelseavgift. De skulle alltså betala 125 kronor för tre tandborstar som de inte beställt och som de dessutom hade skickat tillbaka. Om betalning inte skedde hotade företaget att överlämna ärendet till inkasso.
Det gjorde Barbara Danielsson riktigt arg och hon skrev ytterligare ett brev till PSW Trading AB/Borsta.se och till Gothia Financial Group AB. I brevet uttrycker hon hur skamligt och oseriöst hon tycker företaget är som utövar utpressning genom att agera på det här sättet.
Sedan ringde hon NT.
När NT kontaktar PSW Trading AB/Borsta.se påstår en kvinna i kundtjänsten att de inte fått några tandborstar i retur och något brev från Danielssons.
– Det kanske har kommit bort i posten, säger hon.
När NT frågar varför Barbara Danielsson inte lyckats nå företaget börjar hon skratta nervöst.
– Vi hade jätteproblem med vår växel förra veckan. Samtal avbröts och så. Det är åtgärdat nu, säger hon och fortsätter skratta när vi frågar hur Danielssons ska göra med påminnelseavgiften.
Ska prata med Gothia
Men så ändrar hon sig plötsligt.
– Vi nollar allting. Jag kommer att prata med
Gothia så plockar vi bort påminnelsen.
Barbara Danielsson blir förvånad när NT berättar vad företaget sagt, men blir samtidigt glad.
– Nu hoppas jag att vi slipper ha något med dem att göra, säger hon.