Videon är inte längre tillgänglig
Än så länge är det en förstudie. Tekniska kontoret funderar på att beställa en animation, rörliga bilder, som visar hur det skulle se ut med spårvägstrafik längs de två aktuella sträckningarna så att politikerna ska få ett bättre beslutsunderlag.
Räknat från Ljurafältet går den ena sträckningen genom Vasaparken hela vägen till Konstmuseet. Alternativet är att låta spårvägen svänga upp till Hagebygatan och sedan dela utrymme med den andra trafiken där.
- Vi tittar alltid efter möjligheter att optimera vårt spårvägsnät, säger Håkan Liljeblad (S), ordförande i tekniska nämnden och konstaterar att pengar för det ligger med i nämndens fleråriga investeringsbudget.
Förstudien som görs handlar om att förstå om det här alls är en bra idé, förklarar han. Inget av de båda alternativen är utan problem.
Redan när spårvägen ut till Kvarnberget började byggas 2009 fanns kritik mot svängen Albrektsvägen, Trozelligatan, Hörngatan. Den förlänger restiden till Söder Tull.
Beslutet om spårvägsdragningen här togs innan Leif Lindberg blev teknisk chef på kommunen, men han beskriver de två alternativ som fanns då.
Det ena var att rusta hela den befintliga Klingsbergsslingan för att kunna köra spårvagnar och vända där under byggtiden.
Det andra var att utnyttja delar av den och bygga ny vändslinga ner mot Ljura. Det alternativet blev billigare och det som valdes.
- I efterhand kan man tycka att det kanske hade varit bättre att rusta Klingsbergsslingan och dra en rakare sträckning till Söder Tull direkt, säger Leif Lindberg.
Vad kostnaden för ett rakare spår skulle bli är oklart, men enligt Leif Lindberg kan det röra sig om uppåt 50 miljoner kronor.
Läs mer i måndagens NT.