Som NT berättat tidigare har flera läsare har hört av sig till tidningen om problemet med icke fungerande internetuppkoppling. I irriterade mejl har de krävt svar på varför deras internet plötsligt slutat att fungera – och varför de inte fått några svar på när de kan få igång det.
Flera som hört av sig är kunder hos Tele 2 och har varit utan internet, telefon och bredbands-tv sedan i onsdags förra veckan. En av dem är DimitriosKesidis som bor i Marielund. Han är frustrerad över bristen på information.
– I åtta dagar har det varit samma visa. De skriver på hemsidan att det ska vara klart klockan 17. Dagen efter står det samma sak igen. Vi vill ha ordentliga besked, säger DimitriosKesidis.
Han och hans fru, som är ambassadör för Hyresbostäder i området, har varit i kontakt med ett 20-tal grannar som har samma problem.
– Jag kan inte surfa och inte se på ip-tv trots att jag har tre abonnemang som jag betalar för. Snart måste jag betala räkningarna, men det går inte, säger DimitriosKesidis.
– Det är så dåligt – det får inte ta så lång tid. Jag kan köpa att det uppstår fel, men då måste operatören fixa det och ge oss bra information. Så har det inte varit, säger AtilaKrakowski, som varit utan bredband i ett antal dagar.
Kräver kompensation
Ett stort antal upprörda kunder har även skrivit på Tele 2:s facebooksida för att klaga och kräva kompensation.
NT tog en första kontakt med Tele 2 under lördagen. Då visste inte presschefen Malin Livhage vad som orsakat driftstörningarna.
– Det är ViaEuropa som ansvarar för stadsnätet som felet ligger i. Det är de som arbetar med driftstörningen och ger oss information löpande, säger Malin Livhage.
Vad råder du kunder som vill kräva kompensation av Tele 2 att göra?
– Om det är så ska de ta kontakt med vår kundservice, så får vi tala med kunden direkt. Vi får sedan försöka att komma överens om en lösning, men exakt hur en sådan lösning kan se ut vet jag inte just nu.
Vissa fortsatt drabbade
Runt 2 000 av Hyresbostäders hyresgäster har abonnemang för internetuppkoppling via fiberkabel. En majoritet av dem har varit drabbade. Den största leverantören är Tele 2.
– Vi ligger på dem rätt friskt, för vi måste få det här löst, säger Lars Löfgren, som är marknadschef på Hyresbostäder.
På onsdagseftermiddagen löstes en stor del av problemet och de flesta abonnenter fick tillbaka sin uppkoppling. Men för mellan 60 och 100 hyresgäster kvarstod problemet.
– Det har varit en stor driftsstörning i det öppna nätet. Vi har identifierat felen och har tekniker på plats, säger Mattias Lindberg, vd på ViaEuropa.