21-årige Marcus Igelström står i föräldrarnas garage och mekar med sin motorcykel när NT-sporten möter honom. “Jag håller på och letar boende just nu. Man vill ju inte bo hemma för länge”, säger Igelström med ett leende.

Bakom sig har han en imponerande samling troféer. Igelström har nyligen representerat det svenska landslaget under de nordiska mästerskapen. Där inkasserade laget ett silver.

Som troféhyllorna skvallrar om, har Igelström en mängd individuella triumfer. Bland annat har han tagit ett SM-brons på seniornivå samt ett guld i junior-SM. Det är en lugn och samlad Igelström som kan konstatera att han har ett par framgångsrika år bakom sig. Men vilken väg karriären kommer att ta, det får framtiden utvisa.

Artikelbild

– Jag kommer att köra så länge jag känner att jag utvecklas och har kul. Jag har sån passion för sporten. Även när min egen karriär är över vill jag fortsätta att ta sporten vidare och hjälpa andra i klubben.

Passionen för sporten, ja, den finns i hela familjen och mycket tid över till annat har inte Igelström.

– Det ligger liksom i släkten att hålla på med motorcyklar. Ibland känns det som att jag håller på 24 timmar om dygnet. Det är svårt att prata om något annat vid middagsbordet, skrattar han.

För att överhuvudtaget kunna genomföra en säsong är Igelström beroende av ekonomiskt stöd från sponsorer. Faktum är att han måste begränsa sin säsong beroende på hur mycket pengar som kommer in. Jakten på sponsorerna kan vara en lång process men är ack så viktig.

Artikelbild

– Jag hör av mig till kanske 100 olika företag inför en säsong och har man tur så är det ett eller två som vill hjälpa en. Framförallt är det resor och reservdelar som kostar. Det gäller att ha tålamod.

För att kunna livnära sig på sporten behöver en förare bli uppbackad av en fabrikör. Dit har Igelström en bit kvar, men det är dock inte säkert om det är något han vill satsa mot.

– Just nu vill jag se hur långt jag kan komma och bli ännu bättre. Sen vet jag inte om jag vill bli fabriksåkare, det finns ju mycket annat i livet.

I Sverige finns bara en trialåkare som representerar en fabrikör, Sverigeettan Eddie Karlsson.

– Det är jäkligt svårt att konkurrera med Eddie. Han har ett eget team med sig och själv sitter man och svetsar i åtta timmar, säger en skrattande Igelström.

Säsongen har nått sitt slut för trialföraren från Finspong Trial Club. Nu ser Igelström fram emot några lugna veckor.

– Ska man hålla motivationen uppe behövs en liten paus, då kryper suget tillbaka. Frågar du mig om en månad så kommer jag vara supertaggad inför säsongen.