Kamratföreningen har ordnat med ett flygplan som bas i utställningen om flygbasen. En JA37 Viggen, ett av 149 Viggenplan som byggdes av Saab i Linköping 1980-2005. Just det här planet levererades till F21 i Luleå i maj 1983 och har även tillhört F16 i Uppsala under ett år innan det återvände till Linköping 2001. 2015 fraktades planet till hangaret på Bråvalla, för att bli utställningsföremål.

– Det var som ett pussel och kaos, men ett organiserat kaos, säger Nicklas Lennartsson i Kamratföreningen om hur det var när planet anlände, i samband med en pressvisning på torsdagen.

– Det har lagts ner mer än 4 000 timmar för att skapa utställningen, säger projektledaren Ted Ytterström.

Artikelbild

| Guidade. Ted Ytterström, projetledare för F13-utställningen, berättar om verksamheten på Bråvalla.

Förutom jaktplanet visas små flygplansmodeller och utrustning, som katapultstolar – och många bilder som berättar om olika delar av verksamheten.

F13 var igång 1943-1994. Tidigare fanns flera flygflottiljer i landet, och Bråvalla hade hög status.

– Vi fick alltid de nya flygplanen först i Sverige, säger utställningschefen Håkan Fredriksson.

Idag finns endast tre flyglottiljer kvar: F 7 (Såtenäs), F 17 (Kallinge) och F 21 (Luleå).

Artikelbild

| Mörkt minne. Nicklas Lennartsson berättar om haveriet i sjön Glottern utanför Norrköping där fyra F13-piloter i var sitt plan störtade och förolyckades under en övning i maj 1955.

I Norrköping vill man bevara minnet av en betydande arbetsplats inom svenska försvaret. Men F13 hade kunnat hamna i Västervik istället, om inte lokala moståndet var så kraftigt:

– Textilfabrikerna behövde ett luftförsvar, säger Håkan Fredriksson.