– Det konstiga är att här tänker man inte på det, säger Fredric Carlsson.

Han kom till sin utbildningsplats på Norrköpings Tryckeri i november och han trivs.

Louise Sjöberg kom hit på en utbildningsplats i mars 2015 och sedan juli förra året är hon anställd.

Artikelbild

| Utbildningsplatsen ledde till jobb för Louise Sjöberg, som är glad varenda dag hon går till jobbet.

– Det är ett roligt arbete och de jag jobbar med är en bra grupp, säger hon.

För både Fredric och Louise var det Second Chance School som tog dem hit. Skolan har funnits i Norrköping sedan 1999 och var den första i sitt slag i Sverige, men nu har den fått efterföljare. Det är en skola som ger ungdomar just en andra chans att komma vidare med sina liv.

Fia Björde är samordnare på skolan och har varit med sedan starten. Gunnar Unger är en av skolans två arbetskonsulenter. De gläder sig åt resultaten.

Ungdomarna som börjar här har oftast en knagglig skolgång bakom sig. Det finns en grupp för elever som går på gymnasieskolans introduktionsprogram och en för 20-24-åringar som är långtidsarbetslösa .

Artikelbild

| "Ett fantastiskt sätt att få in yngre personer", tycker Linus Levin på Norrköpings Tryckeri.

Av de 18 elever som slutade i den senare gruppen förra året gick åtta vidare till arbete och sex till andra studier. Fyra elever avslutade på grund av olika slags hälsoskäl och behövde andra insatser.

– Många av ungdomarna har tråkiga saker med sig, säger Gunnar Unger.

Artikelbild

| Gunnar Unger är en av två arbetslivskonsulenter på Second Chance Shool.

– Och negativa erfarenheter av skolan och kanske av arbetslivet också, säger Fia Björde och berömmer i nästa andetag de arbetsgivare som tar emot elever på utbildningsplatser och konstaterar att de gärna får bli fler.

Nu tar skolan emot totalt 65 elever, som först får en introduktion och sedan tillbringar allt mer tid på sina utbildningsplatser, men skolan vill växa med kanske tio fler ungdomselever.

Artikelbild

| När Louise Sjöberg kom hit till tryckeriet var det "något som ramlade på plats".

Årskullarna blir allt större och det finns många nyanlända elever i kommunen och det borde innebära ett ökat behov, menar de, även om det inte alltid är så lätt för ungdomarna och skolan att hitta varandra.

Inne i stan, där skolan har sina lokaler, sitter ett gäng killar som gått här lite olika länge och de berättar hur de hittade hit.

Artikelbild

| Fia Björde och de andra på Second Chance School hoppas kunna utöka antalet elever.

Ett par av dem tipsades av kompisar som gått här och fått jobb efteråt. Någon fick hjälp av arbetsförmedlingen, någon annan av socialtjänsten och några kom hit via gymnasieskolor.

Fredrik Gustafsson sade först nej, men efter ett besök och en intervju ändrade han sig.

– Då blev jag intresserad direkt, säger han och förklarar att det beror på att det inte är att sitta och läsa som gäller här.

Killarna pratar om skolans Livskunskap, om social kompetens och om att förstå hur man ska bete sig på en arbetsplats.

– Sånt har jag aldrig fått lära mig i den vanliga skolan, säger Fredrik.

– Somliga klarar att sitta och bara plugga, men vi behöver visa vad vi kan på ett praktiskt sätt, säger Robert Nilsson.

Han läser upp ett citat som fastnat i hans huvud - "Man kan leda hästen till vattnet, men den måste dricka själv".

Killarna berättar hur de diskuterar tillsammans och lär sig, inte bara av personalen, utan också av varandra.

Några har en plan. Andra vet inte riktigt ännu och Abdifatah Aden har bytt till plan B, som han inser är lättare att förverkliga än hans första.

De vet att skolan har lett till jobb för många.

– Det ger en motivation, säger Ali Hassan.

Louise Sjöberg fick, precis som många andra, pröva ett par utbildningsplatser först innan hon kom rätt och "något ramlade på plats".

Hur kändes det när du fick riktigt jobb här?

– Jättebra. Det kändes väldigt, väldigt bra.

Skolan och gymnasiet tyckte hon aldrig passade henne, men nu är hon glad varje dag när hon går till jobbet.

Linus Levin på Norrköpings Tryckeri berättar varför arbetsplatsen valt att ta emot elever från Second Chance School:

– En anledning är att det inte finns någon riktig utbildning för det här vi gör. Och fördelen med yngre förmågor är att vi får lära upp dem själva. Det här är ett fantastiskt sätt att få in yngre personer.

På ett sätt kan man säga att företaget får gratis arbetskraft under utbildningstiden, men det tar också tid för det är en utbildning det handlar om, förklarar han.

Fredric Carlsson tycker det är bra att det är en arbetsplats där han får göra olika saker och både arbeta inomhus och utomhus.

– Det är inte samma sak varje dag.

Dagens arbete - bilen som ska få en stor dekor på ena sidan – började med rengöring och nu är det dags för det pilliga jobbet att få på dekoren exakt rätt.

– Jag tycker om pilligt. Det stimulerar min hjärna på ett bra sätt, säger Louise.