*Obs! Artikeln är NT:s aprilskämt 2018*

Norrköpings kommun har hämtat idén från Göteborg, där den flytande parkeringspråmen P-Arken i Göta älv ända sedan 1991 har underlättat parkeringssituationen i stora delar av staden. P-Arken rymmer 403 bilar fördelade på tre våningsplan.

Norrköpings kommun nöjer sig dock inte med tre våningar.

– Den pråm vi har beställt är på sju våningar. Det högsta parkeringsfartyget i världen. Det finns en längre variant i Seattle i USA, men ingen högre. Sedan vår adventsljusstake inte längre är världens största, vill vi nu vara störst på det här sättet istället, säger Lars B Kymmer, tjänsteman på kommunens sjöparkeringsnämnd.

Norrköpings version av P-Arken ska, enligt uppgift, kunna ta emot 901 bilar och en moped.

Vi har de senaste veckorna, sedan ryktet om parkeringsbåten börjat spira, sökt ansvariga politiker inom kommunen. Dock utan framgång. Dels för att ärendet ses som känsligt av miljöskäl och dels för att kommunen hamnat i svår tidsnöd och tvingats ta emot den nybyggda P-pråmen med kort varsel.

– Hela Inre hamnen kommer ju påverkas av att det ligger en sju våningar hög parkeringsbåt vid södra kajen. Det är klart att den utsikt som utlovats för boende i Inre hamnen inte riktigt blir som tänkt från början. Det går kanske att måla skrovet i någon käck färg i gengäld.

– Vi har också tvingats ta emot fartyget betydligt tidigare än vad vi hoppats på från början. Det var sagt i höst. Nu anländer det hamn istället under den 1 april, säger Lars B Kymmer.

Norrköping hade velat döpa sin parkeringsbåt till Nya P-Arken med koppling både till förebilden i Göteborg och Idrottsparkens tidigare namn. När Nya Parken blev Östgötaporten tvingades kommunen tänka om och namnet blir nu P-Eking.

– Jag vet, det är inte perfekt. Det är nog inte många som vet att en Eking är en fartygsterm som syftar till skrovets okulära valvform. Men, som sagt, det blev knappt om tid, säger Lars B Kymmer.

Tidsnöden har också tvingat Norrköpings kommun att tänka i nya banor gällande transporten av fartyget till Norrköpings hamn. P-Eking är byggt av Rüdbergslids varv på Hisingen i Göteborg och skulle, enligt de ursprungliga planerna, ha bogserats utmed kusten till Norrköping via Öresund. P-fartyget skulle ha klarat Öresundsbron med 3,7 centimeter tillgodo, förutsatt att vindriktning var snävt västlig och att vindhastigheten inte översteg sju meter per sekund. De tankarna har dock ersatts av en plan B och transporten har istället gått via Göta kanal. I skrivade stund är det oklart hur resan genom kanalen går.

– Det finns inte mycket utrymme att spela på, men det ska gå, sa kanalmassör Efon L Urad vid Kanalovännernas vänförening inför avvfärden från Göteborg.

– Hela skrovet är insmort med vegetabiliskt matfett för att fartyget ska klara de snäva passagerna mellan Norsholm och Söderköping. En beprövad metod vid stora frakter på de holländska kanalerna.

P-Eking anländer någon gång under söndagen till Norrköpings hamn. En kommunal välkomstkommitté kommer att finnas på plats på kajen med en ukuleleförstärkt blåsorkester i spetsen och de första parkeringssugna bilisterna får parkera ombord för halva priset under de första två timmarna. Medtag egen landgång.