– Vi har lämnat platsen, nu är det Statoil och reningsverkets personal som jobbar vidare, säger Stefan Hagdahl, inre befäl räddningstjänsten.

På reningsverket kan man köra som normalt under tisdagen, men det återstår en ledningssträcka till hamnen på 1,8 kilometer som är avspärrad för rengöring.

– Man använder en skumgummiplugg ner i ledningen och suger upp föroreningarna, sen samlas avfallet i en cistern hos Statoil, säger Maria Rothman, enhetschef drift, Norrköping Vatten och Avfall.

Statoil och hamnen jobbar också separat med deras interna ledningsnät som ska saneras innan pumpstationen kan startas.

För polisen, som inlett en utredning om miljöbrott, började arbetet efter läckan på allvar på tisdagsmorgonen, då kriminaltekniker och miljöbrottsutredare kunde åka ut till platsen.

– På grund av explosionsrisken och all bensin som rann så kunde vi inte göra något alls i går, säger polisens presstalesperson Thomas Agnevik.

När räddningstjänsten nu avslutat sin insats är det dock fritt fram för polisen att undersöka platsen.

– Vi ska försöka säkra bevis för miljöbrottsutredningen och se vad utsläppet kan bero på – om det är ett tekniskt fel eller någon person som har begått ett fel. Eller en kombination av de två, säger Thomas Agnevik.