90-åringen lever ensam i ett radhus i centrala Norrköping men har daglig kontakt med hemtjänsten. Hennes son har berättat för tidningen om händelsen.

Det var under lördagskvällen som det ringde på 90-åringens telefon. En man utgav sig för att heta ”Johan” och sa vänligt att han skulle leverera en rollator till kvinnan. Till en början var kvinnan skeptisk, men mannen ringde flera gånger och var angelägen om sitt ärende. 90-åringen hade också ett minne av att hennes sjukgymnast någon gång antytt att hon borde ha en rollator. Detta på grund av en tidigare höftskada.

– Men hon tyckte det var konstigt att den skulle levereras sent en lördagskväll, säger sonen.

Bedragaren anlände till sist till kvinnans hem. Han hade inte rollatorn med sig, utan berättade för kvinnan att annan personal snart skulle anlända med rollatorn.

I väntan på rollatorn berättade bedragaren för 90-åringen att det fanns möjlighet att köpa till en korg för 99 kronor. För att betala för korgen hade 90-åringen erbjudit kontanter, men det ville inte mannen ta emot.

Mannen tog i stället fram en apparat som han bad kvinnan betala med. Kvinnan gjorde som hon blev tillsagd. Mannen sa då att det inte fanns pengar på kvinnans bankkort. I samma veva sa mannen att personal anlänt med rollatorn utanför huset, han tog med sig apparaten och 90-åringens bankkort, lämnade huset och återvände aldrig.

– Mamma har berättat att det gick så snabbt, hon hann inte reagera på vad som faktiskt hände, säger 90-åringens son.

90-åringen förstod snabbt att hon hade blivit lurad och tillkallade polis och spärrade bankkortet. Tyvärr hade bedragaren då redan hunnit ta ut totalt 11 500 kronor från kvinnans bank.

Sonen berättar för tidningen att hans mamma känner sig ledsen, chockad och lurad.

– Det är väldigt olustigt. Jag undrar hur bedragaren kunde veta så pass mycket om mamma? Hur kunde han veta att min mamma kunde behöva en rollator?, säger sonen.

Vad som händer vidare återstår att se. En polisanmälan är gjord. Mamman och sonen ska i dagarna ordna ett nytt bankkort och se över försäkringen och möjligheten att få tillbaka de 11 500 kronor bedragaren stal.

– Jag kan inte förstå hur man kan bete sig på det här viset, det rubbar så klart ens integritet och kan ha påverkan på min mammas hälsa, säger sonen.