Här är nya spårvägssträckan

Tekniska kontoret rekommenderar det västra alternativet för det som kallas Ljuralänken, alltså uträtningen av spårvägen mellan Söder tull och Ljura.

Foto: Mikael Strand

Norrköping2016-11-12 11:00

Det betyder att tvåans linje kommer att gå från Söder tull och över Kristinaplatsen, fortsätta längs Hagebygatan innan den går in i Vasaparken strax efter Fridtunatäppans förskola och sedan snedda genom parken ner till Albrektsrondellen.

NT skrev i somras om den förstudie som presenterade både det här alternativet och ett som går längre österut, på andra sidan Fridtunatäppen, både längre in i parken och en längre sträcka genom den.

Tekniska kontoret har haft ett internt samråd. De båda alternativen har också varit på remiss till en del berörda externa parter. Den utvärdering som sedan gjorts talar för det västra alternativet.

För- och nackdelar

Fördelarna med det anses vara att mer av de kulturhistoriskt värdefulla delarna av Vasaarken kan bevaras och att investeringskostnaden blir lägre än med det östra alternativet, 80 miljoner i stället för 90.

Nackdelarna är en större osäkerhet trafikmässigt runt förskolan och att hastigheten för spårvagnarna kan bli lägre.

Det östra alternativet anses bättre ur trafiksäkerhetssynpunkt och skulle göra det enklare att separera olika trafikslag. Nackdelarna med det är att parken påverkas mera, bland annat genom att spårvägen blir som en barriär genom den. Och så är det dyrare. Därför föreslår tjänstemännen det västra alternativet.

Tre minuter snabbare

Uträtningen beräknas minska restiden med tre minuter och leda till att antalet resenärer ökar med ungefär 350. Å andra sidan beräknas kollektivtrafiken tappa ungefär hälften så många när spårvägen inte längre trafikerar hållplatserna Albrektsvägen och Broocmans plan.

För framtiden finns dock idéer om att trafikera de båda hållplatserna med spårväg i en tredje spårvägslinje.

Oklar om Kristinaplatsen

Nästa vecka ska politikerna i tekniska nämnden ta ställning i frågan.

Om de går på kontorets förslag innebär det att arbetet går vidare och då kommer berörda fastighetsägare snart att informeras. En ny detaljplan måste tas fram och i den processen kommer berörda att kunna yttra sig.

Båda alternativen innebär att Hagebygatan stängs för biltrafik norr om Alreiksgatan. Kristinaplatsen stängs också för biltrafik och i förstudien från i somras presenteras olika förslag för hur platsen kan utformas, bland annat som busstorg, men beslut om det kommer senare.

Om två år är förhoppningen att den nya spårvägsdragningen ska vara klar att köra på. Kommunen har redan fått 76 miljoner beviljat i statsbidrag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om