Linköpings kommun och Saab är intressenter i Linköpings flygplats som om några år får en ny placering, 600 meter öster om nuvarande landningsbanan, för att frigöra mark för bostadsproduktion och reducera bullerstörningar. Idag har Linköping två dagliga reguljära linjer, till och från Köpenhamn (SAS) och till och från Amsterdam (KLM). Norrköpings flygplats erbjuder charterflyg till medelhavsdestinationer, men saknar reguljära linjer. Hur påverkas då Norrköpings flygplats av det som kommer att ske i Linköping närmaste åren?
– Vi har varit medvetna om att det där pågick och har haft kontakter med Linköping, säger Göran Färm (S), ordförande i kommunalägda Norrköping Airport AB.
"Sitter inte stilla"
– Vi kommer att ha en hel del framtidsdiskussioner, vi kommer inte att sitta stilla, säger han och nämner att en sak som kommer att övervägas är hur man påverkas av Linköpings flygplatsutbyggnad. Effekterna av den märks dock inte förrän om några år. Närmast väntar arbete med att skapa förutsättningar för fraktflyg och även få till reguljärflyg i Norrköping. Tidigare har det funnits linjer till bland annat München och Köpenhamn.
Men Göran Färm ser ändå inte Linköpings flygplats som största konkurrenshotet:
– Det absolut svåraste är att vinna tillbaka passagerare från Arlanda och Bromma, och i viss utsträckning från Köpenhamn. Det finns de som åker tåg till flygplatsen i Köpenhamn, säger Göran Färm och nämner även Skavsta i Nyköping som konkurrent.
– Vår diskussion handlar mer om hur vi ska vinna tillbaka passagerare från dessa flygplatser.
Men då måste det ju finnas ett alternativ att erbjuda i Norrköping?
– Ja, och det är det vi jobbar för. Vi har en potential, och har allt att vinna, säger han.
Fortsatt dialog
Norrköpings flygplatschef Mari Torstensson vill inte uttala sig om hur konkurrenssituationen med Linköpings flygplats kan se ut framöver:
– Det är inte något vi är inblandade i, säger hon om det som sker i Linköping. Hon säger att det pågår dialoger med ett antal flygbolag, men att inget är klart.
Vad vill ni uppnå för Norrköpings flygplats under det här året?
– Det är inget vi vill berätta i tidningen.
Har ni inget konkret mål? Det kan väl vara intressant för norrköpingsborna att veta?
– Så mycket skit vi fått i NT! Ni vänder det alltid till något negativt, så jag säger bara att vi jobbar för att utveckla flygplatsen, säger Mari Torstensson.