Norrköping bland de värsta olyckskommunerna

Norrköping hamnar på nionde plats bland de värsta olyckskommunerna för cyklister och gångtrafikanter.

Foto: JACK MIKRUT

Norrköping2015-07-30 07:00

I hela landet dödades nästan 100 cyklister och gångtrafikanter under förra året och 1 100 fick allvarliga skador. Antalet har ökat för varje år sedan 2010.

I Norrköpings kommun skadades sammanlagt 1 071 gångtrafikanter och cyklister i trafiken under 2014. 27 av dem fick allvarliga skador, medan 236 blev måttligt skadade. Dessutom dödades tre oskyddade trafikanter under året.

Det här framgår av det senaste trafikskadeindexet från Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF.

De har nu för första gången tagit fram ett separat index för olyckor bland cyklister och gående.

Där hamnar Norrköping på nionde plats bland de värsta olyckskommunerna vad gäller oskyddade trafikanter, med ett index på 510. Rikssnittet har index 265.

Indexet räknas fram utifrån hur många cyklister och gångtrafikanter som skadades eller omkom i trafiken inom kommungränsen under 2014 i förhållande till folkmängden.

– Det är ju alltid tråkigt att hamna på sådana topplistor. Men man måste vara försiktig med att dra slutsatser. Det är många faktorer som spelar in, säger Magnus Ståhl, trafikplanerare i Norrköping.

Olycksstatistiken bygger på polis- och sjukvårdsrapporterad data ur den nationella olycksdatabasen Strada.

– Man måste bland annat titta på hur inrapporteringen sker, säger Magnus Ståhl, som menar att en del av förklaringen just kan ligga i att sjukvården ändrat sina rutiner och rapporterar fler olyckor än tidigare.

– Men det kan också vara så att vi har fått fler olyckor. Vi har en växande befolkning och det är fler som är i rörelse, säger han.

NTF listar också ett antal förebyggande åtgärder som de uppmanar kommunerna att vidta.

Det handlar om hastighetssänkning, att förstärka gatubelysning, att skapa säkra passager och att verka för ökad användning av hjälm och reflexer.

– Vi har antagit en trafiksäkerhetsplan där allt det här ingår, säger Karin Jonsson (C), ordförande i tekniska nämnden.

I Norrköping har man arbetat mycket med ny hastighetsskyltning i innerstaden - ett arbete som nu ska påbörjas även i ytterområdena.

– Det finns tyvärr en större acceptans för att köra fort, jämfört med att köra alkoholpåverkad, säger Magnus Ståhl.

Man har också tagit bort flera övergångsställen för att öka trafiksäkerheten.

– Övergångsställen är bland de farligaste platserna i trafiken. De skapar en falsk trygghet. Folk går bara rakt ut, säger Karin Jonsson.

En särskilt farlig plats för oskyddade trafikanter är Södra Promenaden där den möter cykelvägen mellan Vasaparken och S:t Olai Kyrkogata.

– Där har vi vidtagit åtgärder efter den dödsolycka som skedde där förra året. Vi har höjt upp vägmärkena så att barn syns under dem. Vi har också bland annat satt upp skyltar som varnar för cyklister, säger Magnus Ståhl.

En annan plats där oskyddade trafikanter är utsatta är korsningen Södra Promenaden och Hörngatan, där ett antal åtgärder är planerade till hösten.

– Där har det skett 20 trafikolyckor de senaste åren och två som lett till allvarliga skador, säger Karin Jonsson.

Något som kommunen nu vill bli bättre på är att förebygga singelolyckor bland oskyddade trafikanter.

– Det är ett stort problem som vi behöver ta tag i mer, säger Magnus Ståhl, som också påpekar att det är en resursfråga hur mycket man har möjlighet att åtgärda.

– Men vi kan bli bättre på allt. Man ska aldrig vara nöjd. Det handlar ju om människors liv och hälsa.

Olyckstoppen – gång- och cykelolyckor

1. Umeå Index 748

2. Varberg 674

3. Skellefteå 629

4. Vännäs 546

5. Ängelholm 539

6. Lund 530

7. Ystad 521

8. Luleå 516

9. Norrköping 510

10. Malmö 498

Rikssnittet har index 265

Källa: NTF:s kommunala trafikskadeindex 2015

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om