Att resenärer gärna delar med sig av sin semester redan i avgångshallen är vanligt och inget nytt. I dag lanseras den första versionen av ett nytt filter till Snapchat, specialgjort för Norrköpings flygplats.

Med filtret kan alla som reser härifrån berätta för sina följare att de är på väg till varmare breddgrader.

– Vi är först med att satsa på den här typen av filter i Norden. Vi hoppas att Östgötarna tycker att det är ett roligt sätt att visa att de ska ut och resa. Från och med nu börjar semestern redan i avgångshallen, säger Jesper Jacobsen, ansvarig för digital kommunikation på TUI Nordic i ett pressmeddelande.

Det är första gången i Sverige och Norden som Snapchat lanserar ett lokalt filter för en flygplats. En ny version kommer till jul och ytterligare ett filter senare i januari. Bakom filtret står Snapchat och resebolaget TUI.

I åldersgruppen 15 till 25 år är Snapchat den näst mest använda applikationen, 70 procent. Instagram är störst med 75 procent. Av alla som använder sociala medier i Sverige använder 26 procent Snapchat.