Det räckte inte hela vägen fram för Ideal of Sweden i finalen i Serendipity Challenge, en årlig entreprenörstävling för företag i startup- och tillväxtfasen. Men som en av sju finalister, av 400 sökande, har företaget som startade så sent som 2013 visat att de har framtiden för sig.

– Det var ju tråkigt att vi inte vann, men det var kul att vi gick till final, säger Joachim Lindström, VD för Ideal of Sweden.

Företaget säljer tillbehör till mobiltelefoner och surfplattor, bland annat mobilskal och fodral. 2014 blev företaget huvudsyssla för grundarna och vännerna Joachim Lindström och Filip Ummer när flera svenska storföretag tog in deras produkter.

Artikelbild

| Joachim Lindström och Filip Ummer som är delägare och grundare av Ideal of Sweden var bland de sju finalisterna i entreprenörstävlingen Seredipity Challenge som avgjorde i Almedalen. Bilden är från ett tidigare tillfälle.

Företaget har fortsatt att växa stort varje år och det dröjde inte länge innan målet blev att etablera sig utanför Sverige. Ett mål som nu är nått och de levererar i dagsläget till ett trettiotal länder över hela världen. Bland annat i Japan, Storbrittanien och Australien. Av de 25 anställda jobbar dessutom 5 utomlands.

Det nya målet är att bli ännu större.

– Planen är att bli ett miljardbolag om 5 år. Marknaden för mobiltillbehör är jättestor. Vi har växt med 300 procent per år och förväntar oss att omsätta 150 miljoner kronor i år, säger Joachim Lindström.

Förutom Ideal of Sweden fanns ytterligare tre företag från Norrköping med bland de 50 företag som gjorde upp på plats i Almedalen. DP Patterning AB, InviSense AB samt Epishine AB.