• fredag 26 augusti 2016
  • Familjeannonser
  • Lunchguiden
  • Grannar
  • Lokus
  • XTRABONUS
  • Lohts
  • JobbPlus - Östergötlands nya mötesplats för dig som söker jobb och nya möjligheter
Försäkring gäller inte - "inte verklig äga... Juristbloggen Juristbloggen
Vädersponsor:

Nu måste sjukvårdarna bli ”taxiförare”

Norrköping De är sjukvårdare men måste ta taxikort. De vill ha dubbelbemannade bilar men får i stället köra med dubbla bårar. Nu säger flera sjukvårdare upp sig.

Från 1 februari byter de liggande sjuktransporterna bolag efter en upphandling som innebär förändringar både för patienter och sjukvårdare. Bland annat ska sjuktransporterna finnas dygnet runt. Region Östergötland har även ställt krav på att sjukvårdarna ska ha taxilegitimation, annars får de inte ”beträda” eller köra bilarna.

Sjukvårdaren Lasse har kört liggande sjuktransport sedan 2009. Han ställer sig mycket frågande till kravet på taxikort.

– ­Vi hanterar inga pengar i bilarna och vi kör inga taxiresor. Och vi kommer utföra samma jobb som i dag. Vi har heller inte fått förutsättningar att uppfylla kravet i tid. Utbildningen skulle börja efter semestrarna. Men det dröjde ända till november och när man jobbar hundra procent är det svårt att hinna klart i tid och vi får inte göra det på arbetstid. Vi blir tvingade att säga upp oss.

Någon dubbelbemanning i sjuktransporterna blir det inte heller. Företaget Premedic som också la anbud i upphandlingen ville ha två sjukvårdare i vissa bilar.

– Ja, vi anser att det behövs av arbetsmiljöskäl för våra medarbetare, speciellt natteitd. Men även för patienterna, säger Kenneth Karlsson, verksamhetschef på Premedic.

Men prislappen var för dyr, enligt Region Östergötland. I stället kan det bli dubbla bårar i bilarna. Lasse tycker det strider mot den personliga integriteten och tystnadsplikten.

– Om jag skulle behöva åka sjuktransport skulle inte jag vilja ligga bredvid en annan sjuk patient. Vi kör svårt sjuka människor i olika stadier, en del kanske bara har några dagar kvar i livet. De är redan utelämnade och skyfflas in bak i bilen ensamma och att slå igen dörren framför dem känns vidrigt, säger Lasse.

I en del fall har inte sjukvårdarna inte fått tillräcklig information om vad patienten har för diagnos, enligt. Lasse. Han minns en kvinna med svår kol som fick gå i trappor och nästan tuppade av. Ibland har de fått tillkalla ambulans för att patienten blivit så dålig under transporten.

– Man skäms när man kör hem en patient som uppenbart inte kommer klara sig själv och inom kort kommer få köras till sjukhus igen.

Och sjukvårdarna får fortsätta köra ensamma. Om det krävs två för att hjälpa en patient ska de fortsätta ta hjälp av varandra eller vända sig till specialutbildade taxichaufförer och hoppas att någon har tid.

– De gör ett bra arbete men det blir aldrig någon riktig rutin och därför bär man helst med en kollega. Tyvärr finns det incidenter där man tappat eller inte orkat med när man burit upp en patient.

Nu har Lasse och flera andra sjukvårdare i Norrköping sagt upp sig trots erbjudande att följa med över till det nya bolaget.

– Priset går före kvalité. Jag måste komma bort från sjukvården, det är ingen bra miljö att arbeta i. Det har blivit för mycket pengastyrt och man glömmer bort den tredje parten, patienten, säger Lasse.

LÄS ÄVEN:
Regionen svarar på kritiken

Falck ambulans: "Det behöver inte vara dåligt"

 

 

 
 
  • MEST LÄST PÅ NT.SE

Mest läst på nt.se just nu

Norrköping