Videon är inte längre tillgänglig
– Det tar såklart ett tag att arbeta in en ny linje, men det hade vi räknat med. Starten har gått bättre än kalkylerat, säger Mari Torstensson, flygplatschef.
Även tidigare fanns det en flyglinje mellan Norrköping och München, men den lades ned år 2009.
– Beläggningen var god, men den lades ner när Cimber blev uppköpta och gick ihop med Sterling och då försvann möjligheten att flyga vidare med Lufthansa, säger Mari Torstensson.
Nu är det BMI som trafikerar och i avtalet finns relationen med Lufthansa inskriven.
– Det är viktigt, då många resenärer vill vidare.
Tanken med flyglinjen är att den ska locka både affärsresenärer och turister, åt båda håll.
– Det är en möjlighet för Norrköpingsbon att ta sig till Tyskland, men även en möjlighet för oss att locka hit tyska turister till exempelvis Kolmården, säger Göran Färm, (S), ordförande i flygplatsbolaget.
Hittills går linjen bättre än väntat, men avtalet säger att kommunen är beredd att lägga in upp till 25 miljoner kronor för att täcka eventuella förluster under de första åren.
– Men vi har ett långsiktigt avtal, vilket ger oss tid att marknadsföra linjen, säger Göran Färm.