• torsdag 18 december 2014
Polisen söker blottare Ur Classes Synvinkel Ur Classes Synvinkel
Vädersponsor:

På Djäknepark har alla elever en egen dator

NORRKÖPING Inga läroböcker, skrivhäften eller anteckningar som är på drift. På Djäknepark har alla elever en egen dator de använder i stället.
- Den har blivit som en egen kroppsdel, tycker Emma Rosen i 7b.

 

Runt bordet på rektorsexpeditionen sitter Lisa Österberg, Albin Johansson, Fredrik Danielsson och Emma Rosen. De går alla i klass 7b.

 

Albin och Fredrik har sina bärbara datorer uppfällda och visar gärna hur det ser ut på skärmen.

 

Hela skolan har en gemensam "plattform" som heter It´s learning som var och en har ett lösenord till. Där kan de hitta i stort sett allt: planeringen för de olika ämnena, schemat, läxor och prov. Via datorn kommunicerar man och lämnar in inlämningsuppgifter.

 

Underlättar arbetet
- Jag antecknar allt på datorn, säger Albin Johansson. Han tycker att det blivit mycket roligare i skolan sedan de fick datorer.

 

Även Emma Rosen skriver allt på datorn och tycker att den underlättar skolarbetet. Hon slipper hålla reda på olika böcker och papper eftersom allt finns på ett ställe.

 

Fredrik Danielsson tycker det är roligare att läsa på skärm än att sitta med en bok. Läser han något på datorn kan han direkt söka vidare på det han läst.

 

- Det öppnar nya möjligheter.

 

Fredrik visar hur man kan klicka på varje ämne för att se vad man till exempel har i läxa och till vilken dag. Han visar också var man kan se närvaron. Så småningom kommer alla föräldrar kunna logga in på plattformen för att ta del av barnens skolarbete och se om deras barn varit i skolan.

 

- Men vilka som varit frånvarande och av vilken anledning står inte, inflikar Ylva Svensson, rektor.

 

Gör även annat
Eleverna erkänner att visst spelar de spel och gör annat på datorn som inte hör till skolarbete.

 

- Men det var mest i början, säger Emma.

 

- Nu är det bara på rasterna, säger Albin.

 

Micke Pedersen är lärare i matte, NO och teknik. När vi kommer in under hans mattelektion har han en genomgång med hjälp av en smart-board. Det som syns på hans laptop visas för alla på den vita duken. Nästan alla elever har vikt upp sina bärbara datorer. Vill en elev av någon anledning inte arbeta via datorn löser skolan det också. Då får man lärobok.

 

Matteuppgifterna läggs ut på "plattformen". Men själva uträknandet sker i ett vanligt räknehäfte som sedan lämnas in till läraren.

 

-  I och med att eleverna kommer åt materialet kan jag hänvisa till det om de missat en genomgång, säger Micke Pedersen.

 

Kunskapsbank
Lärarna har också ett eget rum på plattformen där de lägger ut sitt arbetsmaterial. På så sätt får de en gemensam kunskapsbank.

 

Visst kan det vara frestande för elever att syssla med annat på datorn under lektionstid, men inte värre än det var tidigare.

 

- De har alltid funnits de som suttit och ritat gubbar under lektionstid, säger Micke.

 

Datorer är sårbara och saker kan försvinna. Micke tycker det blivit mindre som försvinner sedan eleverna fick egna datorer.

 

- Om man sa att "hunden åt upp hemläxan" tidigare så kan man nu säga att det försvann när datorn krånglade, men det är faktiskt sällan man tappar ett helt dokument, säger Jakob Järpenmyr.

 

Jakob är lärare i engelska och idrott. Han tycker att eleverna blivit bättre på att lämna in inlämningsuppgifter sedan de fått egna datorer.

 

- De har hittat ett redskap som passar dem, tror han. Om det inte är nyhetens behag.

 

Han tycker också att det blivit lättare att individanpassa undervisningen.

 

Träningsdagbok
I idrott kommer han att använda sig av datorn genom att låta eleverna lägga upp en träningsdagbok med förhoppningen att det ska öka intresset för att röra på sig.

 

- Det finns också massor av filmer på nätet som man kan ha användning av. Om man ska hoppa höjdhopp kan man till exempel se film om det.

 

Hur mycket och på vilket sätt man vill använda datorn i undervisningen är upp till varje enskild lärare. Visst innebär alla förändringar ett visst mått av oro, men på Djäknepark har kollegiet överlag sett de egna datorerna som något positivt. Några lärare har fortbildats och dessa har sedan lärt upp sina kollegor.

 

- Det är mest fantasin som sätter gränser för hur man kan arbeta, tycker Micke Pedersen.

 

Både Micke och Jakob ser mängder av möjligheter.

 

Elever med dyslexi kan få texter upplästa via datorn. De kan hänvisa till olika sajter med program där eleverna kan träna sina färdigheter, för att bara ta några exempel.

 

Baskunskaper måste fortfarande alla elever ha. Målen i läroplanen är fortfarande de samma.

 

- Det är vägen dit som blivit bredare.

 

 
  • Senaste Nytt
  • Kommentarer
  • Mest lästa artiklarna

Norrköping

Fler nyheter