Det visar en utredning av tågolyckan i Kimstad 2010, när en grävskopa åstadkom skador på flera vagnar och en kvinna dog.
Beredskapsöverläkare Anita Mohall och beredskapssamordnare Eva Bengtsson på landstinget i Östergötland, har samarbetat med katastrofcentrum vid Umeå Universitetsjukhus i utredningen.
Kringflygande saker
Kringflygande glas och bagage åstadkom de flesta skadorna vid tågolyckan.
Utredningen leder till slutsatsen att tågvagnar måste göras säkrare.
Ett sätt är att tillverka inredningen så att den kollapsar vid en olycka. Tågbord kan tillverkas på det sättet och det betyder att de fångar upp och håller kvar det som finns på dem.
På flygplan finns luckor som håller bagaget på plats och det kanske skulle vara en lösning också för tåg.
Väggar och stolsryggar kan göras mjuka och få en dämpande effekt vid en olycka, på samma sätt som moderna bilar fungerar.
Trängsel ökar olyckorna
Trängsel och dåligt underhållna järnvägar gör att riskerna för olyckor ökar, varnar läkarna. Tågvagnarnas konstruktion tillsammans med dagens höga hastigheter, gör att hela vagnar kan tömmas på sitt innehåll vid ett olycksstopp.
Det hände vid en svår tågolycka i tyska Eschede 1998.