Det var första gången någonsin den svenske kompositören Allan Petterssons musik framfördes i Musikverein i Wien.

– Det är ju en av världens mest legendariska konsertsalar med fantastisk akustik. Orkestern blir naturligtvis extremt taggad att i den miljön göra ett verk som man känner så väl. Det strålade om dem, säger orkesterns konstnärlige chef Henrik Marmén.

– Man kunde fundera på hur den konservativa publiken skulle ta emot Pettersson. Man kunde se något höjt ögonbryn, men jag såg mest människor som tog till sig musiken och lyssnade koncentrerat. En och annan tår i ögat. Det var helt klart musik som övertygade mycket starkt, säger Henrik Marmén.

Artikelbild

| Sarah Falkebring i SON spelar i den traditionsrika konsertsalen Musikverein i Wien.

– Ja, kvinnan bakom mig snyftade sig igenom hela symfonin, inflikar SON:s marknadschef Agneta Lindmark Thomas.

Norrköpings Symfoniorkesters konsert på söndagen ingick i en abonnemangsserie för stampubliken. Men samtidigt fanns Pettersson-kännare från Tyskland och Holland i den helt utsålda salongen – Grosser Saal.

Efter framförandet ropades orkestern in hela sju gånger.

– Det är ett tydligt kvitto på att vårt Allan Pettersson-projekt togs väl emot och väcker internationell uppmärksamhet. Vi hade stränga förhållningsorder om en sluttid som måste hållas, men kunde ändå ge ett extranummer, säger Henrik Marmén.

Artikelbild

| "Att få sju inropningar efter en symfoni händer sällan i Musikverein, säger Christian Lindberg. Att få det för en svensk symfoni av en för wienerpubliken okänd tonsättare måste ses som en stor sensation".

Extranumret blev en sats ur Wilhelm Stenhammars verk "Mellanspel", präglat av nordiskt melankoli.

– Det blev en så fin vila efter det enormt starka känsloutbrott som Pettersson har. Det var fantastiskt! säger Agneta Lindmark Thomas.

Petterssons sjunde symfoni blev en framgång när det uruppfördes 1968, blev kompositörens stora genombrottsverk – och räknas till portalverken inom den svenska 1900-talsrepertoaren.

Det uppmärksammade och framgångsrika Pettersson-projektet har pågått sedan 2013, med årliga konserter och inspelningar, i ett samarbete mellan SON, dirigenten Christian Lindberg och skivbolaget BIS. Projektet går mot sitt slut och nästa vår framförs Symfoni nr 12, "De döda på torget", med Eric Ericsons kammarkör och Radiokören.

– I och med det har vi spelat in alla symfonier, men några av inspelningarna är lite till åren och nu finns tankar på att göra nya versioner, säger Henrik Marmén.

Det andra stora verket vid konserten var Beethovens violinkonsert med den österrikiske violinisten Benjamin Schmid som solist. Han räknas som en av Europas främsta violinsolister och hans och SONs tolkning av Beethoven gjorde även den succé.

– Det känns lite kaxigt för oss att åka till Wien och spela Beethoven för en kunnig publik som verkligen kan sin repertoar, men kanske just av den anledningen var det oerhört glädjande med det stormande bifallet, säger Henrik Marmén.

Någon ny turné är inte inplanerad för kommande säsong. Men Norrköpings Symfoniorkesters konstnärlige ledare vill gärna se att orkestern återkommande spelar utomlands, kanske vartannat eller var tredje år, om finansieringen går att lösa. Nämnas kan att SON på stående fot fick ett välkomnande att spela igen i Musikverein i Wien.